26 oktober 2009
ICT zonder computers!
Lees voor met webReader
Bij de term ICT denken we al heel snel en onwillekeurig aan computers. Zou dat door die C komen?
Toch staat die C voor wat anders: namelijk Communicatie!
Computers zijn slechts een middel en nooit een doel op zich. Al jaren geleden beweerde ik dat een ouderwetse overheadprojector, mits goed gebruikt, een perfect ICT instrument kan zijn. Het gaat tenslotte om Informatie en Communicatie. De Technologie die we daarvoor gebruiken zou zo onzichtbaar mogelijk moeten zijn...

Waar wil ik naartoe?
Ik werd getriggerd door een prachtige titel bij CoolcatTeacher Vicky Davis: Striving to Wiki-fy my room
Probeer dat maar eens leuk naar het Nederlands te vertalen. Waar het om gaat is dat ze van haar hele klaslokaal het liefst één grote wiki-wall zou willen maken. Dat doet ze door waar mogelijk whiteboards op te hangen waarop geschreven kan worden.
Vandaag werd ze geïnspireerd door een bericht bij Angela Maiers: IdeaPaint - Let Your Students Make Their Mark
Daarin wordt een product beschreven met de naam IdeaPaint:

"There are no limits to the amount of information the mind can hold. But when you’re confined to the space of a blackboard or typical whiteboard, you’re limited to how much can be shared. IdeaPaint can turn virtually anything you can paint in the classroom into a high-performance dry-erase surface, giving you and your students the space you need to collaborate, interact and discover new ways of learning. No matter where you use it, minds will open and fill with big ideas."

Bekijk het filmpje en het concept wordt duidelijk:


Laatst kwam ik al een andere term tegen: Naked teaching
Daarbij werd niet gedoeld op naakt voor de klas staan maar lesgeven zonder gebruik te maken van computers. Niet omdat die dingen niets toevoegen maar omdat je als docent zelf ook wat te vertellen hebt. Computers kunnen leerlingen wel gebruiken buiten de lestijd om, in het open leercentrum of noem maar op. Ook als de computers "het niet doen" moet een docent in staat zijn om op een zinvolle manier een lesuur te vullen. Hoe vaak worden leerlingen nu weggestuurd omdat "de computers het niet deden"?

Met een lokaal vol beschrijfbare muren en voldoende stiften zie ik nieuwe uitdagingen en mogelijkheden!
Lees in dit verband ook het bericht over anti wifi verf bij Pierre: Anti-WiFi verf - Top of Flop?

Geplaatst door Willem Karssenberg om 23:01 | Permalink |

Anonymous Stan reageerde op 27 oktober 2009 16:38

Niet in een onderwijssituatie, maar in een bedrijssituatie: sinds 2005 beschikken we per etage over een drietal vergaderkubussen. Ruimtes van zeg 4 bij 4 meter. Deze ruimtes zijn voorzien van melkglazen wanden, verdeeld in vakjes. Die gebruiken we met whiteboardstiften. Dat werkt prima! Ik ben zelf bv iemand die zaken modelmatig en al tekenend het beste uit kan leggen, danwel mijn eigen beeld kan vormen. Dat geldt voor heel veel mensen. Zo kun je in een uurtje tijd heel snel scenario's vormen en uitwerken, problemen analyseren en oplossingen uitwerken.
En met wat IdeaPaint kunnen we nu ook de rest van het gebouw gebruiken. WoW!

 

Een reactie plaatsen

<< Startpagina