23 januari 2009
Een goede openingszin
Lees voor met webReader
"Een goede openingszin is een open vraag. Dat wil zeggen een vraag waarmee je in gesprek gaat en waarop men dus geen ja of nee kan zeggen."

Waar ik die wijsheid nu weer vandaan heb? Uit het cursusboek:
Flirten met Beursbezoekers, een praktische workshop voor ervaren standbemanning

Die workshop volgde ik vandaag in Utrecht, werd deze week maar liefst vier keer gegeven, gefaciliteerd door Kennisnet en verzorgd door mensen van the Chain Connection.
Meer dan 100 mensen uit het onderwijs zijn de afgelopen week op die manier getraind. Deelname was voorwaarde om volgende week op de stand van Kennisnet te mogen staan.
Een prachtige formule want wie kunnen de diensten van Kennisnet nu beter aan de man brengen dan mensen uit de praktijk zelf? Nu zou je verwachten dat wanneer je voor de klas staat je dus per definitie ook weet hoe je iets voor het voetlicht moet brengen maar dat blijkt toch niet zo te zijn. Lichaamstaal, openingszinnen, oogcontact, het speelt allemaal een belangrijke rol en het is goed je daar bewust van te zijn. Voor de een misschien een open deur, maar voor anderen toch iets waar ze zich misschien nooit bewust van waren.

Nu was een collegablogger woensdag al op de training geweest en had me verteld dat we een open openingsvraag zouden moeten verzinnen. Dus stelde ik die vraag onderweg naar Utrecht via Twitter en kreeg een aantal mooie varianten binnen. Toen ons gevraagd werd een vraag te noemen las ik er een op van m'n netbook die gelijk met "heel goed" beoordeeld werd. In alle eerlijkheid moest ik toen wel melden dat ik hem niet zelf had verzonnen, maar via m'n netwerk binnen had gekregen!
Geweldig toch, dat Twitter...

zo ziet de stand eruitNa het rollenspel, dat ik er redelijk goed vanaf bracht kregen we het handboek standbemanning uitgereikt. Eigenlijk was ik daar meer van onder de indruk dan het cursusboekje. Wat een voorbereiding voor Kennisnet om die beursdagen met meer dan 100 vrijwilligers goed te laten verlopen! Precies wordt de stand beschreven (hij wordt echt heel erg mooi!) en wat precies van iedereen verwacht wordt, welke faciliteiten er zijn en wie wat doet. Overal lijkt aan gedacht te zijn. Er staat in hoe je moet handelen als je wordt benaderd door de pers, welke gadgets er zijn en ga zo maar door.

Ook de rol van ons als ervaringsdeskundigen wordt uitvoerig toegelicht:
Als standmedewerker vertegenwoordigt u de pioniers op het gebied van ict gebruik . U verteld standbezoekers wat u (eventueel met behulp van/dankzij Kennisnet) met ict bereikt heeft. En op welke manier u ict een waardevolle plek heeft gegeven in het onderwijs. U staat op de stand omdat u bijvoorbeeld Kennisnet-ambassadeur bent, lid bent van een vakcommunity, als coach heeft meegedaan aan de Kennisnet-wedstrijden of misschien omdat u vanuit de Kennisrotonde een innovatief project heeft gedaan.
Het motto van Kennisnet is van, voor en door het onderwijs. Dus wij geven u de ruimte om uw collega-leraren te vertellen op welke manier ict het onderwijs kan verrijken en hoe zij ict succesvol, maar ook vooral zinvol kunnen inzetten. Wij zijn er van overtuigd dat dit de beste manier is om ervaringen te delen.
U vertelt op de stand dus wel uw eigen verhaal, maar uiteraard moet het voor bezoekers ook duidelijk zijn welke rol Kennisnet daarin kan spelen. Uw rol op de stand is dus, onze standbezoekers te woord staan, bezoekers verder helpen met hun vragen rondom ict in het onderwijs of hen begeleiden om hun vraag helder te krijgen. Voorop staat echter: inspireer en enthousiasmeer uw collega-leraren bij het toepassen van ict in de dagelijkse lespraktijk.
Uiteraard zult u niet alle vragen kunnen beantwoorden, dus daarom staan er ook voldoende medewerkers van Kennisnet op de stand klaar om specifieke vragen te beantwoorden.
Indien er specifieke vragen gesteld worden over producten, diensten of programma’s van Kennisnet kunt u bezoekers doorverwijzen naar een Kennisnet-medewerker. De kennisnet medewerkers zijn te herkennen aan dezelfde beurskleding, behalve dat er op de mouw Kennisnet gedrukt staat.
We krijgen dus ook allemaal een mooie polo en vest aangemeten zodat we herkenbaar zijn.
Ik refereer regelmatig aan- en koester mijn haat/liefde verhouding met Kennisnet, maar dit alles vind ik toch weer getuigen van veel professionaliteit en een gedegen aanpak!
Het laat ook zien hoeveel moeite Kennisnet neemt om "het veld" serieus te nemen en de ruimte geeft om te laten zien wat er allemaal kan.

Dat we er met onze bloggershoek waarschijnlijk wat bekaaid afkomen met een statafel zonder stroomvoorziening neem ik voor deze keer dan maar op de koop toe. Bij zo'n organisatie kun je gewoon niet aan alles denken. We krijgen in ieder geval een plekje op de donderdag en de vrijdag en dat kan alleen maar beter worden. Tenslotte stonden we vorig jaar ook nog niet in het Vives webboekje...
Maar ga je naar de NOT en wil je meer weten over weblogs in het onderwijs, zoek ons dan op. We staan ergens op het grasveld (ja, echt gras!) en zijn er op donderdag en vrijdag!

Geplaatst door Willem Karssenberg om 22:57 | Permalink |

OpenID karinwinters reageerde op 24 januari 2009 10:12

Jammer dat ik het gemist heb, waarschijnlijk omdat ik dmv een onzichtare EVC procedure al bekwaam genoeg gevonden werd en alleen als een "blogger" aanwezig ben....dat zijn niet van die sprekers maar meer schrijvers, zal dus ondanks het stroomloze wel een notebookje meenemen waar lang stroom op zit om iets te laten zien.

 
Blogger Kobus van der Slossen reageerde op 24 januari 2009 10:49

Is dat het kennisnethoekje op dat plaatje? Mijn hemel wat groot. Ik ga maar eens door mijn garderobe heen op zoek naar wat kleding die zulke proffesionaliteit passen.

 

Een reactie plaatsen

<< Startpagina