08 december 2008
Studiemiddag voor taaldocenten
Lees voor met webReader
Vandaag was het dan zo ver!
Bijna 2 jaar nadat ik voor het eerst beschreef hoe je Skype en Pamela kunt gebruiken in je (taal)lessen mocht ik deze presentatie nu eindelijk geven aan een groep enthousiaste taaldocenten van het ROC waar ik werk op een speciaal voor hen georganiseerde studiemiddag.
Na onder andere Dronten, Den Bosch, Utrecht, Belfast, Zoetermeer, Nijmegen, Groningen, Zwolle en Amsterdam nu dus een thuiswedstrijd in Assen!
Op de een of andere manier is presenteren voor collega's toch weer anders dan willekeurig waar voor een groep mensen die je niet kent. Maar het verhaal werd ook hier goed ontvangen. Er kwamen gelijk reacties uit de zaal van collega's die weer nieuwe mogelijkheden zagen om deze tool in te zetten!

Na mij was er een presentatie van Erwin de Vries, de bedenker van het "Web in de klas" Voicemailboard.
Erwin is docent Duits aan het Willem Lodewijk Gymnasium in Groningen en heeft vanuit zijn eigen praktijk een prachtig idee doorontwikkeld dat hij nu als Voicemailboard op de markt brengt. Het werkt op basis van een forum met als unieke functionaliteit dat je behalve tekst en plaatjes aan ieder bericht een geluidsopname kunt hangen die je makkelijk online zonder enige installatie kunt registreren. Daarmee heb je de mogelijkheid om a-synchroon te communiceren met iedereen die je toegang geeft tot een dergelijk forum. Dat kan je eigen groep leerlingen zijn, maar natuurlijk ook anderen in binnen- of buitenland. Erwin liet voorbeelden zien (en horen!) van internationale projecten met scholen in Griekenland en Denemarken.


Maar het blijft niet bij dit idee. Zo is hij nu bezig met VOCIZ - spreken op het web
Met VOCIZ kun je een gesproken bericht versturen via e-mail. Afzender en ontvanger ontvangen een voicebericht als bijlage in mp3-formaat in hun mailbox.
Zo kun je VOCIZ gebruiken om spreekvaardigheidsopdrachten in een Elektronische Leeromgeving (ELO) op school te voorzien van je eigen, gepersonaliseerde opname-plugin. Leerlingen kunnen met VOCIZ rechtstreeks op de ELO hun opdracht inspreken. Ze kunnen de opnames ook gebruiken voor hun digitale portfolio en de voortgang van hun mondelinge taalontwikkeling documenteren.

Grappig hoe de tools die Erwin biedt aansluiten op datgene wat ik met het Skype project laat zien. Skype (samen met Pamela) als tool om synchroon gesprekken tussen leerlingen te registreren en het Voicemailboard en VOCIZ om geluidsopnames te maken en a-synchroon te communiceren.
Hier en daar is de techniek nog wel een drempel. De meeste opmerkingen kregen we over slechte headsets die het niet doen. Maar ik had m'n Asus EeePC bij me waarmee ik kan laten zien dat dat alles tegenwoordig ingebouwd is.

Bloggers kunnen trouwens gratis een gepersonaliseerde VOCIZ op hun blog plaatsen om gesproken berichten van maximaal dertig seconden te ontvangen. Via de playlist kun je de ingesproken berichten beluisteren. Elk bericht kan worden gedownload naar de eigen harde schijf. Probeer maar uit hiernaast zou ik zeggen...

Geplaatst door Willem Karssenberg om 22:48 | Permalink |

Anonymous Marten Douma reageerde op 9 december 2008 11:10

Dat Voicemailboard is erg interessant. Helaas geeft de site geen info over prijzen. Ik zou het graag kunnen vergelijken met Wimba.

Marten Douma
INHolland

 
Blogger Annet reageerde op 9 december 2008 12:08

Heb net een reactie ingesproken in het VOCIZ schermpje, maar was vergeten mijn microfoon in te pluggen. (Duh!). Nu ik het scherm ververst heb krijg ik het tooltje niet opnieuw in beeld, dus dat is dan even lastig herstellen.
Wel een heel mooie tool, die ik zeker een keer wil inzetten, want ik ga binnenkort enkele volwassenen begeleiden voor de talen binnen een EVC traject. Je usb-stick vent ik al een tijdje uit, maar daar is helaas nog niet zoveel belangstelling voor. Kleine stapjes...

 
Blogger EK de Vries reageerde op 9 december 2008 17:14

@marten

De prijs valt in het niet bij Wimba. Mail ons gerust of probeer het eerst drie maanden gratis uit.

Erwin

 

Een reactie plaatsen

<< Startpagina