25 november 2008
De roostermaker meldt zich om 7:50 ziek
Lees voor met webReader
MasterplanVandaag was ik op de klantendag van Schoolmaster in de mooie ambiance van het Abe Lenstra stadion in Heerenveen (dat toch iets weg heeft van een wietkwekerij met al die lichtbakken op de grasmat).
Schoolmaster brengt met Magister een uitgebreid, gebruiksvriendelijk en compleet administratiepakket op de markt waarmee ze marktleider zijn in het VO en nu ook voet aan de grond proberen te krijgen in het MBO. Wij gebruiken het op dit moment voor de registratie van de aan- en afwezigheid van onze deelnemers en straks voor de complete kernadministratie.
De dag begon met de meer dan een uur durende keynote van het grote brein achter en eigenaar van Schoolmaster Sybrand Dijkstra die vooral veel liet zien van de binnenkort uitkomende versie 5 van het pakket dat volledig leunt op Silverlight. Schoolmaster heeft nu al 15 programmeurs geschoold op dat platform en krijgt directe ondersteuning vanuit Redmond. Daarvoor hebben ze wel een Non Disclosure Agreement moeten ondertekenen waarmee ze een grote voorsprong krijgen en nu al dingen kunnen ontwikkelen voor zaken die pas medio volgend jaar beschikbaar komen. Grote voordeel van Silverlight is dat vrijwel alles heel snel in willekeurig welke browser afgewerkt kan worden. De uitleg was nogal technisch en ging voor mijn gevoel veel aanwezigen ver boven de pet, maar toonde wel de gedrevenheid en de kennis die ze in huis hebben. Hoe zinvol het is om leerlingen (ook) op Live Earth maps te kunnen tonen zal in de praktijk moeten blijken maar het laat wel de vergaande mogelijkheden van web2.0 integratie zien. Wat dat betreft is Schoolmaster z'n tijd ver vooruit en speelt nu al volledig in op de mogelijkheden die we straks hebben via iPhone en mobieltjes om maar wat te noemen.
Wel vraag ik me af hoeveel scholen al klaar zijn voor Silverlight? Bij ons draait het in ieder geval nog niet. Schoolmaster wil echter zo snel mogelijk over naar dat platform dus zullen veel scholen "vanzelf" met deze techniek te maken krijgen, of ze nu willen of niet...
Daarna drie "traditionele" presentaties gevolgd waarin de mogelijkheden van verschillende onderdelen van het pakket nader werd uitgelegd. Traditioneel vanwege het iedere keer terugkerende verzoek om vragen te bewaren tot het eind én het uitdrukkelijke verzoek om mobieltjes uit te zetten. En wat nu als er ergens een acuut roosterprobleem is en de roosteraar ingeschakeld moet worden? De roosteraar is immers toch onmisbaar?
Als het aan Schoolmaster ligt niet meer. Het pakket biedt veel mogelijkheden om ook anderen wijzigingen te laten aanbrengen in een (dag)rooster. Een docent kan zelf lessen verplaatsen en/of overnemen. Een interessant gegeven.
Veel van onze roosteraars zijn part-timers en krijgen daarnaast mutaties vaak niet of pas achteraf door zodat ze die niet meer kunnen meenemen in een dagrooster. Roosteren wordt nu nog vaak gezien als een ambacht en het onomstreden domein van De Roosteraar. Ik ben heel benieuwd of Schoolmaster daar verandering in weet te brengen. Technisch is het zeker mogelijk, maar het vereist volgens mij ook een cultuuromslag in het denken daarover op veel scholen.

Voor alle duidelijkheid: Ik ben helemaal voor. Docenten weten zelf het beste wat er precies wel en niet gebeurt en zijn daarmee wat mij betreft ook verantwoordelijk voor een juiste registratie van bijvoorbeeld aan- en afwezigheid. Nu moeten ze dat doen op basis van de volgens het rooster aanwezige leerlingen in hun les. De praktijk echter is vaak anders. Hoe we dat uiteindelijk gaan oplossen blijft voorlopig een grote uitdaging ondanks of dankzij een pakket als Schoolmaster.

Wat me verder opviel was dat aan het eind van iedere sessie veel vragen gesteld werden waarmee je eigenlijk gewoon de (prima) helpdesk in Leeuwarden kunt bellen. Misschien een idee voor de organisatie om in het vervolg op de klantendagen een live helpdesk te bemannen waar bezoekers naast (of in plaats van) de presentaties terecht kunnen! Ook zou ik tijd inruimen om mensen met elkaar in contact te brengen om ervaringen uit te wisselen. Natuurlijk kan dat tijdens de (uitstekende) lunch, maar dan ga je toch voor het gemak bij je collega's zitten. Organiseer daar iets voor zou ik zeggen met interesse corners of iets dergelijks. Nu was het vooral een 1.0 dag waar we veel te zien en te horen kregen (waarvan je het meeste al hoort te weten als je een beetje met het pakket werkt) maar waar weinig 2.0 viel uit te wisselen en te delen...
De voor ons meest prangende vraag: "Hoe zorgen we ervoor dat Magister zo goed mogelijk de actuele situatie weergeeft van wie op welk moment in welke les zit" hebben we helaas niet beantwoordt gekregen, maar het was leuk om zoveel ambachtslieden bij elkaar te zien!

Geplaatst door Willem Karssenberg om 21:28 | Permalink |

Anonymous Mike van Hoenselaar reageerde op 26 november 2008 17:27

Wij zijn toevallig bezig om een soortgelijk project voor de Fontys. Wij hebben de hoofdvragg bij jou laatste alinea liggen. Wie zit waar/ wanneer en hoe lang wij gaan voor een grote cultuur switch voor de Roostermaker. Zorgen. Gelukkig is hij inmiddels dolenthousiast.eind van het jaar hopen we een live betafase te hebben .

Destijds zal ik aan je denken en wat laten weten.

 
Anonymous Anoniem reageerde op 18 november 2009 08:44

Dat op dit moment de roostermaker op een belangrijke positie in de school zit is duidelijk. Toch zie ik het zelf niet helemaal gebeuren dat de functie van de roostermaker gedecentraliseerd kan worden. Stel dat docenten hun eigen lessen mogen verschuiven. Dat zou inhouden dat een tussenuur dat door een zieke docent veroorzaakt is door een aantal van zijn/haar collega's zou kunnen worden opgevuld. Uiteraard hebben docenten daar wel oren naar. Zeker de docenten die aan het einde van de dag staan (omdat ze bijvoorbeeld les geven aan een moeilijk plaatsbare clustergroep) die ruil graag willen maken. Mooi voor hun rooster (eerder naar huis), maar voor het gehele rooster absoluut niet wenselijk. Afgezien van deze onwenselijkheid is er dan ook een "First come, first served" systeem; de eerste docent die het gat weet te dichten krijgt de positie, terwijl een andere docent die positie ook graag had willen invullen.

Daarnaast bestaat er ook nog zoiets als vervanging. Met de door de overheid opgelegde 1000-uur norm worden uitgevallen lessen nu veel vaker door een andere docent overgenomen. Daar kleeft echter vaak wel een vervanggeschiedenis aan vast, gezien maar weinig docenten dit soort uren draaien. De keuze van vervangdocent is dus niet arbitrair.

Al met al zie ik nog een groot aantal beren op de weg. Het feit dat we het willen betekent helaas niet dat het ook praktisch haalbaar is.

 

Een reactie plaatsen

<< Startpagina