01 oktober 2008
ICT loze zondag
Lees voor met webReader
Het lijkt er verdacht veel op dat de organisatoren van de dag van de leraar bewust moeite hebben gedaan een programma samen te stellen waarin hoe dan ook geen ICT voorkomt!

"Zondag 5 oktober kunnen leraren inspiratie opdoen en uitdragen tijdens de Dag van de Leraar. In het Openluchtmuseum te Arnhem wordt een veelbelovend programma samengesteld met, door en voor leraren. Alle leraren zijn welkom, alleen, met collega’s of met hun gezin." (bron)

Nu is het Openluchtmuseum een prachtig museum waar ik ooit met veel genoegen heb rondgewandeld en gekeken. Maar om dit nu een inspirerende omgeving te noemen voor leraren? Misschien wel als je je wilt wentelen en koesteren in hoe het vroeger was?
Een kleine greep uit het programma:
  • Actief bezig zijn, bewegen op muziek, meespelen op Orff- of alternatieve instrumenten
  • Stoelmassage. Bij stoelmassage wordt gebruik gemaakt van speciale stoelen waarbij nek en rug gemasseerd kunnen worden.
  • Inzichten en technieken voor het bijsturen van jezelf of collega's als je keuzes dreigt te maken die ten koste gaan van plezier en energie in je werk.
  • Wandelcoachen. Tijdens het wandelcoachen gaan we met behulp van symbolen uit de natuur op zoek naar inzicht in de eigen situatie en het verwoorden van het (nieuwe) toekomstbeeld.
  • Stille wandeling. Tijdens onze wandeling gaan we op zoek naar onze innerlijke kracht. In het 'hier en nu', in de vrijheid, liggen de antwoorden op al onze levensvragen.
  • Systemisch Onderwijs: Iedere docent heeft een achterban nodig. Collega's, familieleden, gebeurtenissen en/of opleidingen die hem steunen in het dagelijkse doen. In onze workshop onderzoeken we waar jij je steun vandaan haalt.
  • Systemisch Onderwijs: Loyaliteit. Iedereen is loyaal aan het systeem waar hij een deel van uitmaakt, maar soms botst daardoor het ene systeem met het andere. Hoe gaan we als docent om met deze complexe spanning?
  • Systemisch Onderwijs: Orde en Ordening. Ten grondslag aan gebrek aan autoriteit ligt vaak het onvermogen van een docent om zich te voegen aan de rangorde van de school en van het gezin van herkomst.
  • De winst- en verliesrekening van je loopbaan. Leraren met een ruime werkervaring (ca. 20 jaar) krijgen een scherper inzicht in hun inspiratie om voor de klas te staan, hoe deze zich ontwikkeld heeft en verder kan ontwikkelen. We kijken terug naar motivatie en kwaliteiten. Waar ben je 'sadder' en waar 'wiser' geworden en wat betekent dit voor hoe je nu je beroep uitoefent? We leggen de relatie met de ontwikkelingen in het onderwijs en proberen een blik in de toekomst te werpen.
  • Gegoochel in de les. Demonstratie van goocheltrucs (o.a. met getallen) voor bijvoorbeeld een aangename en/of efficiënte onderbreking van een les; om de aandacht weer te vangen of gewoon om even iets ludieks te doen (óók thuis!).
  • Een warm hart voor een goede start. Speciaal voor alle startende leerkrachten biedt 'Docenttalent' inspirerende workshops voor een goede start in het onderwijs. Hiernaast kan iedere starter met zijn/haar vragen bij ons terecht. Tevens worden er speeddates georganiseerd, waarin onderwijservaringen kunnen worden uitgewisseld.
  • Hatha Yoga. Yoga is een weg om te komen tot kennis en inzicht, waardoor vastgeroeste gewoontes losgelaten kunnen worden. Je oefent in concentratie op je lichaam en geest door oefeningen, meditatie en ademhaling. De verkregen ruimte is bepalend voor de kwaliteit in je leven.
  • Reiki. Reiki is een systeem van handoplegging, waarbij je levenskracht (Ki) kunt doorgeven aan jezelf en anderen. Daar knap je van op, je wordt er rustiger van, krijgt meer inzicht en overzicht. Kortom, je zit lekkerder in je vel en hebt er zin in 'om eruit te halen wat er in zit'.
  • Flow: De psychologie van de optimale ervaring Wat kunt u zelf doen om met plezier in het onderwijs te werken en te blijven werken? U wordt tijdens deze geluksvriendelijke workshop bewust dat u uw werkplezier zelf kunt beinvloeden.
  • EFT: Emotional Freedom Techniques. In deze workshop leert u hoe u zelf door middel van bepaalde technieken emotionele blokkades kunt opheffen. Deze techniek is ook voor kinderen goed bruikbaar.
  • Anders kijken, anders denken, anders doen. Door vanuit een andere invalshoek naar leerlingen, ouders, collega's en naar jezelf te kijken creeër je ruimte bij jezelf en bij de ander. Deze ruimte is nodig om in beweging te komen. Leer met coaching anders kijken.
  • Ontspanning in de klas. Voor en door de kinderen ontspanningsoefeningen in de klas. Elkaar aanraken en masseren geeft rust en minder stress. Het pestgedrag vermindert.
  • Tenen en gedrag. Wat vertellen de tenen van elk in de klas? Wat kun je daar o.a. uit 'lezen'? Een communicatieteen, een gevoelsteen... Ronde tenen, spateltenen...
  • De vloer op met Forumtheater. Hoe ga je om met een leerling die gepest wordt en hoe met de pester? En wat zeg je eigenlijk tegen hun ouders? Met het forumtheater gaan we aan de slag met deze situaties uit de praktijk. Het forumtheater geeft de aftrap en jullie springen.
  • Praktijkervaringen en pedagogische visie van een onderwijsdier. drs. Bill Banning vertelt in zijn workshop over diepe ervaringen, dromen, ingevingen en groeien in onderwijs. Leerlingen zijn voor hem een voortdurende bron van inspiratie en daarover schreef hij het boekje Onderwijsdier In Hart En Nieren. Een persoonlijke visie op groei, professionaliteit en pedagogisch vermogen. Maak kennis met een bewogen onderwijsdier, dat graag ingaat op uw vragen en reacties.
  • Wall of Inspired. Interactief welkom door woord, beeld en gebaar.
  • Workshop met paarden. Ga met de paarden op een reis langs o.a: zelfkennis, competenties, oplossingsgericht denken, natuurlijk gedrag, het zoogdier mens, intrinsieke- en extrinsieke motivatie, omgang met gehandicapten/autisme, non-verbale communicatie en "natuurlijk" leiderschap.
  • Leren Ondernemen. Een interactieve kennismaking met Ondernemend Leren. Wat zijn jouw ondernemende eigenschappen en hoe kun je die in jouw onderwijs gebruiken? Til jouw onderwijs naar The Next Level!

Zoals je ziet een boeiend programma met voor wie zich daardoor aangesproken voelt ongetwijfeld heel veel keus.
Maar als mij gevraagd was om een inspirerend programma samen te stellen ter gelegenheid van de dag van de leraar zou ik toch met heel andere dingen gekomen zijn...
Op de een of andere manier blijven zich beelden bij mij opdringen van open sandalen en geitenwollen sokken, ik kan er niks aan doen.


Geplaatst door Willem Karssenberg om 21:06 | Permalink |

OpenID karinwinters reageerde op 1 oktober 2008 21:56

brrrr helemaal met je eens, maar wel hand in eigen boezem al heel lang geleden is gevraagd bij sbl wie mee wilde denken en een onderdeel wilde verzorgen, we hadden dus een kans alhoewel ik me afvraag of er in het openluchtmuseum faciliteiten zijn voor ICT

 
Anonymous Jan Cees Rutgers reageerde op 1 oktober 2008 22:16

Misschien valt het wel mee en is gegoochel gewoon verkeerd gespeld en wordt Leren Ondernemen ondersteund door enterprise 2.0 (http://socialsoftware.meetup.com/30/)

 
Blogger Jeroen van Beijnen reageerde op 1 oktober 2008 22:37

@Willem.
Ik heb een jaar onderwijskunde gestudeerd en het leukste vak dat ik daar heb gehad was toch zeker wel het vak "Onderwijsgeschiedenis".
Ik heb in dit vak veel meer geleerd over het onderwijs dan het vak "Onderwijs en ICT".
Als je je een beetje in de onderwijsgeschiedenis verdiept zul je een hoop dingen die nu als nieuw of vernieuwend worden gebracht herkennen. En misschien wel beter weten te plaatsen.
Zo gek is een plaats als het openlucht museum dan ook niet.

Ik zou overigens ook willen stellen dat het openluchtmuseum een veel inspirerendere leeromgeving is dan welke ICT tool er op dit moment beschikbaar is.

Dit even ter verdediging van de plaats en de aanname dat een dag helemaal ICT georiënteerd moet zijn.

Helaas moet ik ook wel toegeven dat ik het programma sms wel een hoog geitenwollensokken gehalte vind hebben. Ik weet niet of dit bewust zo is, maar ik vind het allemaal maar zweverig overkomen.
Dit maakt zelfs die stimulerende leeromgeving van het openluchtmuseum niet goed...

 
Blogger Willem Karssenberg reageerde op 1 oktober 2008 23:08

@Jeroen,
Begrijp me goed: Ik ben de laatste die zal beweren dat een dergelijke dag helemaal ICT georiënteerd zou moeten zijn, absoluut niet! Maar ik zou me wel kunnen voorstellen dat nieuwe media op een natuurlijke manier een plaatsje zouden kunnen hebben in een dergelijk programma. Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat ze er bewust buiten gehouden zijn.
Je zou ook heel leuk een GPS route door het Openlucht Museum kunnen samenstellen. Zo zouden leraren op een leuke manier nieuwe inspiratie kunnen opdoen...

 
Blogger Annet reageerde op 2 oktober 2008 09:49

Het is inderdaad een beetje te ver naar de "oude" kant doorgeslagen. Niks mis met een uitstapje naar Arnhem (ik ben er zelf al een aantal keren geweest en zie iedere keer weer nieuwe boeiende zaken uit het verleden), maar met dit programma lijkt het net of ICT in het onderwijs geen rol hoeft te spelen. Een interactieve game op een pda of mobiel met gps is inderdaad een leuk idee. Laat ze in groepjes werken, pak je ook meteen de "wisdom of crowds" weer even mee. Maar met dit programma betwijfel ik of er ICT-minded docenten heen gaan.

 
Blogger Jeroen van Beijnen reageerde op 3 oktober 2008 12:01

@Willem en Annet
Ik denk dat jullie te moeilijk denken. Een GPS tocht in combinatie met een PDA is voor veel docenten niet haalbaar. Ten eerste omdat velen de kennis niet hebben en ten tweede omdat velen de Apparatuur hier niet voor hebben.

Ik denk dat als we docenten over willen halen om meer met ICT te doen, we niet met te veel onhaalbare ideeën moeten komen.

Natuurlijk is de kennis aan te leren en is met een beetje moeite ook wel een GPS en een PDA te regelen, maar dit zijn stappen die voor veel docenten helaas te ver zijn.

Maar als je b.v. iets zou kunnen opzetten waarbij je docenten direct praktisch toepasbare ICT oplossingen kunt bieden. Die voor een groot gedeelte al beschikbaar zijn en ook zonder veel problemen werken, is de kans veel groter dat men hier ook mee aan de slag gaat.

B.v. Laat ze in ouder klederdracht een foto nemen bij een van de gebouwen in het open lucht museum.
Gooi er met photoshop of the Gimp een filer overheen om deze foto te verouderen en laat ze bij deze foto een verhaal schrijven over een dag uit het leven van zichzelf als ze in 1900 of 1800 zoveel geboren zouden zijn.
Dit is voor veel docenten een haalbare opdracht. Veel scholen hebben digitale camera's en een tekstverwerker waarmee dit gedaan kan worden.
Direct toepasbaar.

Natuurlijk moet een dergelijk programma wel zo aangepast worden dat deze ook voor de iets verder ontwikkelde ICT minded docent een uitdaging biedt. Daar kun je b.v. weer extra verdieping aan koppelen. B.v. verhalen in een blog verzamelen. Of met GPS coordinaten opslaan om in een google earth of google maps foto's te kunnen plaatsen met verhalen en misschien zelfs een overlay van een kaart uit dat jaartal.

Misschien dat het beste programma ook wel een combinatie van de in deze blogpost genoemde activiteiten is. Zowel ouderwets als zweverig, als praktisch als hypermodern.
Toch iets waar de organisatie volgens jaar eens rekening mee moet houden denk ik...

 
Blogger wrubens reageerde op 3 oktober 2008 16:53

De dag heeft een hoog 'Klankschalen'-gehalte. Thanks, but no thanks.

 
Anonymous A. Wilkinson reageerde op 5 oktober 2008 22:29

Geen geitenwollensok gezien... wel veel inspiratie opgedaan :)

 

Een reactie plaatsen

<< Startpagina