26 juni 2008
Wat doe jij met je mobieltje?
Lees voor met webReader
Er gaat geen conferentie voorbij of ik hoor wel iemand prediken dat mobile learning de toekomst heeft en in de powerpoint presentatie zien we dan foto's van jongeren die mobieltjes in handen hebben. (Voor alle duidelijkheid: zelf heb ik ook zo'n slide)
Maar in de praktijk zie ik tot nu toe toch nog maar bar weinig echte toepassingen. Eerlijk gezegd blij toe, want met m'n nieuwe bril lijken de schermpjes en de lettertjes daarop nog kleiner te zijn geworden. Maar dat er meer mee moet kunnen dan waar we nu gebruik van maken geloof ik natuurlijk ook wel. Afgelopen week hoorde ik nog een mooi voorbeeld van iemand die had ingeschreven op een e-course en nu iedere dag via SMS een vraag kreeg toegestuurd die hij makkelijk via z'n mobieltje kon beantwoorden.
Google speelt via Mobile Tricks nu leuk in op de vraag wat je allemaal met een mobieltje kunt doen en nodigt iedereen uit een kort filmpje te maken die deze mogelijkheden laat zien. Leuk om te bekijken maar ik ben helaas nog geen educatieve toepassing tegengekomen, zoals bijvoorbeeld dit filmpje. Misschien een leuk thema om je leerlingen mee aan het werk te zetten?

Show the world what you can do with your phone!


Geplaatst door Willem Karssenberg om 21:21 | Permalink |

Blogger Jeroen van Beijnen reageerde op 26 juni 2008 23:49

Oei een scherp bericht Willem.
Ik denk dat er nog niet zo heel erg veel educatiefs met de mobiel gedaan wordt. Maar dat de mobiel wel heel erg tot de verbeelding van veel mensen spreekt, omdat er zo veel mee mogelijk is.

Het nadeel van de mobiel is alleen dat er niet een duidelijke standaard OS is (Symbian, Windows mobile, OS X), niet alle mobieltjes de zelfde mogelijkheden hebben (Qua internet, MMS, GPS, camera e.d.), dat er zoveel verschillende user interfaces zijn en het werken met een mobiel is voor veel mensen helemaal niet zo makkelijk als het soms lijkt.
Het is dus heel erg lastig om je onderwijs zo in te richten dat alle leerlingen er met hun eigen mobiel aan kunnen deelnemen. En dan vooral om hier goede ondersteuning op te leveren.

Daarnaast kost een mobiel nog steeds veel geld. Misschien niet voor mensen die een baan hebben, maar zeker wel voor studenten en al helemaal voor scholieren. Scholieren zullen geen EUR 10,- in de maand over hebben om mobiel te kunen internetten omdat dit zo handig is op school. En ook voor dat beltegoed hebben ze wel een betere bestemming dan school sms-jes.

En heel misschien overschatten wij het gebruik van de mobiel door jongeren ook wel. Ik vermoed dat de mobiel door veel jongeren voornamelijk voor bellen en sms-en gebruikt wordt. En maar relatief weinig voor andere zaken.

Voor het gebruik van computers gelden deze beperkingen veel minder. Iedereen heeft tegenwoordig (met uitzondering van mac gebruikers, maar laten we eerlijk zijn dit percentage is relatief erg klein) een windowspc waar hij of zij mee kan werken. Die precies hetzelfde werkt als de windows pc op school en als de leerkracht heeft, die de school nog eens beschikbaar stelt en waar de school ook alle kosten van betalen (internet).
En de PC wordt waarschijnlijk in tegenstelling tot de mobiel wel voor veel meer verschillende zaken gebruikt. Zowel prive als voor schoolwerk.

Ik denk overigens wel dat er een toekomst is voor het educatief gebruik van de mobiel. Maar ik weet iet of deze zo ingrijpend zal zijn als men nu om conferenties durft te beweren.
Ik denk dat tegen de tijd dat de mobiel daadwerkelijk een standaard tool is van studenten (zoals de vulpen en rekenmachine dat nu is) dit een heel ander apparaat is, dan dat wij nu kennen.

 
Blogger Serge de Beer reageerde op 27 juni 2008 00:42

Hier nog een educatieve toepassing. Zowel voor techniek als natuurkunde :-)

http://www.youtube.com/watch?v=Oj6SZgbBuSQ

 
Blogger wrubens reageerde op 27 juni 2008 09:20

Het valt me op dat die man in dat filmpje zijn mobiel niet gebruikt om te bellen of te sms-en.
Ik denk bij mobile learning veel meer aan tablet-pc's, mini notebooks, PDA's en ook laptops. Verder kun je natuurlijk de mobiel gebruiken voor een sms-wall (ook via Twitter als deze niet down is), of als 'stemkastje' (antwoorden sms-en). En denk ook aan podcasts via de mobiel. Er zijn wel mogelijkheden, maar andere apparaten zijn voor m-learning veelzijdiger en handiger.

 
Blogger Martijn Bos reageerde op 27 juni 2008 15:19

Dit bericht is verwijderd door de auteur.

 
Blogger Martijn Bos reageerde op 27 juni 2008 15:23

Ik gebruik mijn mobiel ook maar weinig om te bellen of sms-en. Als ik al bel dan vooral via VOIP.

De grote keuze aan platforms, vind ik eerder een voordeel dan een nadeel! Ten eerste is er zo geen geliefd platform om virussen en andere malware voor te ontwikkelen. Het dwingt ontwikkelaars goed te bedenken hoe ze voor de meeste platforms kunnen ontwikkelen. Niet zoals met pc-platforms gebeurde dat er uitsluitend voor MS Windows wordt ontwikkeld (gelukkig is er duidelijk een andere trend waarneembaar). Voor mobiel betekent dat Java ME of Flash Lite.

Waar gebruik ik mijn mobiel dan voor? Foto's en video's maken (5MP), RSS nieuws (google reader) lezen op het station, in de achtertuin of gewoon op de bank. Het Journaal bekijken op het station (NOS Mobiel of live tv (BBC en Al Jazeera)). Navigeren, ik wil binnenkort met de kinderen ook eens gaan geo-cachen. Muziek luisteren mp3 of radio, meestal in de trein. En dan natuurlijk niet te vergeten, email checken via push (firefox en safari maken geen gebruik van activeX en weten dus niet wanneer er in de Outlook Webmail een nieuw berichtje binnenkomt) en mijn agenda synchroniseren.

Tja, dat allemaal op een mobieltje die inmiddels al weer meer dan een jaar op de markt is en met abonnement van 150 belminuten €14,50 per maand kost. Ik ben benieuwd hoeveel zoveel functionaliteit over twee jaar nog kost. Buiten het feit dat jongeren over het algemeen meer te besteden hebben dan de wat oudere (lees boven 30) medemens.

 
Blogger Martijn Bos reageerde op 27 juni 2008 16:14

Nog een korte toevoeging :-)

Zoals ook bij Frankwatching wordt genoemd, is het altijd paraat hebben van een mobieltje zo verschillend met een pc (of zelfs laptop). Je zit ook niet achter een mobiel maar hebt 'm in je zak, dat is toch echt essentieel anders.

Ik merk het aan mezelf, "Ga ik de was ophangen of in de droger stoppen?" ff snel buienradar checken. Op mijn mobiel, anders moet ik vanuit het washok eerst naar m'n computer lopen.

 
Blogger Jeroen van Beijnen reageerde op 27 juni 2008 16:45

@martijn
Dat jongeren tegenwoordig meer te besteden hebben, betekend nog niet dat ze dit aan hun onderwijs zullen willen besteden.
Ik merk dat studenten heel erg creatief zijn om zo min mogelijk geld aan hun studie te besteden.
Wil de mobiel voor een student iets interessant zijn, dan moet deze daadwerkelijk iets aan het onderwijs toevoegen. En volgens mij is dat op dit moment nog echt niet niet geval.

Daarnaast bestaat een grote groep binnen het onderwijs ook niet uit studenten, maar uit scholieren. En die hebben echt niet allemaal evenveel te besteden als jongeren hebben. (Ik merk overigens wel vaker dat men bij het praten over het onderwijs alle onderwijsniveau's op een hoop gooit terwijl hier toch echt grote verschillen tussen zitten. Maar dat is ook weer een andere discussie)

Ik denk dat de mobiel dus pas echt succesvol zal worden als het gebruik hiervan de student niets meer of niet veel meer kosten.

@Wrubens
Ik denk dat de vormen van mobile learning zoals jij ze benoemd (gps, laptop, PDA, tablets e.d.) op korte termijn meer toekomst hebben dat de mobiel.
Maar dat een hoop dingen op de lange termijn wel door de mobiel overgenomen kunnen worden.
Want zoals Martijn ook al aangeeft hebben mensen hun mobiel wel altijd en overal bij, terwijl dit voor andere mobiele apparatuur niet altijd zo is.

 
Blogger Martijn Bos reageerde op 27 juni 2008 20:20

@jeroen
Je hebt een punt met het feit dat studenten niet vlug geld uit zullen geven ten behoeve van hun studie.

Toch zullen ze als ze zo'n apparaat in hun zak hebben, wel op een gratis manier gebruik maken van de mogelijkheden. Alle functionaliteiten die ik gebruik kosten niets extra's (buiten de belbundel), dus daar ligt geen obstakel.

Het is wel wijs als onderwijsgevende te kijken waar zo'n zakcomputer kan helpen! Bijvoorbeeld met hulpmiddel als Wrts of gewoon youtube of NOS Mobiel of geocaching of... bedenk maar iets. Zonder dat dit extra kosten voor de student meebrengt. Je kunt de zelfde functionaliteit namelijk ook via een pc of laptop benaderen.

Al met al een spannende ontwikkeling waar ik heel veel verwacht.

 

Een reactie plaatsen

<< Startpagina