27 juni 2008
Oei, een scherp bericht
Lees voor met webReader
"Oei een scherp bericht Willem".
Met die woorden begint Jeroen een reactie op Wat doe jij met je mobieltje?
De moeite die Jeroen neemt om zo uitgebreid te reageren, maar ook de inhoud ervan (en de reacties daar weer op) verdienen het om naar een nieuw bericht getild te worden!
Niet iedereen die mijn weblog volgt zal ook alle reacties bijhouden. Deze wil ik jullie niet onthouden:

"Ik denk dat er nog niet zo heel erg veel educatiefs met de mobiel gedaan wordt. Maar dat de mobiel wel heel erg tot de verbeelding van veel mensen spreekt, omdat er zo veel mee mogelijk is.
Het nadeel van de mobiel is alleen dat er niet een duidelijke standaard OS is (Symbian, Windows mobile, OS X), niet alle mobieltjes de zelfde mogelijkheden hebben (Qua internet, MMS, GPS, camera e.d.), dat er zoveel verschillende user interfaces zijn en het werken met een mobiel is voor veel mensen helemaal niet zo makkelijk als het soms lijkt. Het is dus heel erg lastig om je onderwijs zo in te richten dat alle leerlingen er met hun eigen mobiel aan kunnen deelnemen. En dan vooral om hier goede ondersteuning op te leveren.
Daarnaast kost een mobiel nog steeds veel geld. Misschien niet voor mensen die een baan hebben, maar zeker wel voor studenten en al helemaal voor scholieren. Scholieren zullen geen EUR 10,- in de maand over hebben om mobiel te kunen internetten omdat dit zo handig is op school. En ook voor dat beltegoed hebben ze wel een betere bestemming dan school sms-jes.
En heel misschien overschatten wij het gebruik van de mobiel door jongeren ook wel. Ik vermoed dat de mobiel door veel jongeren voornamelijk voor bellen en sms-en gebruikt wordt. En maar relatief weinig voor andere zaken.
Voor het gebruik van computers gelden deze beperkingen veel minder. Iedereen heeft tegenwoordig (met uitzondering van mac gebruikers, maar laten we eerlijk zijn dit percentage is relatief erg klein) een windowspc waar hij of zij mee kan werken. Die precies hetzelfde werkt als de windows pc op school en als de leerkracht heeft, die de school nog eens beschikbaar stelt en waar de school ook alle kosten van betalen (internet). En de PC wordt waarschijnlijk in tegenstelling tot de mobiel wel voor veel meer verschillende zaken gebruikt. Zowel prive als voor schoolwerk.
Ik denk overigens wel dat er een toekomst is voor het educatief gebruik van de mobiel. Maar ik weet niet of deze zo ingrijpend zal zijn als men nu op conferenties durft te beweren. Ik denk dat tegen de tijd dat de mobiel daadwerkelijk een standaard tool is van studenten (zoals de vulpen en rekenmachine dat nu is) dit een heel ander apparaat is, dan dat wij nu kennen."

Tot zover Jeroen van Beijnen, maar er kwamen meer reacties binnen!
Al met al een leuk onderwerp. Wie in de toekomst kan kijken mag zeggen hoe het er over 5 jaar uitziet...
Aardig in dit verband is het bericht Do you remember: the mobile phone op Extend Limits met een passend filmpje erbij:


Geplaatst door Willem Karssenberg om 20:54 | Permalink |

Anonymous Jeroen Gerth reageerde op 1 juli 2008 13:11

Oe... verwarrend hoor.. waar moet ik nu reageren? Ik doe het hier maar even.

Interessant punt heb je hier wel. Ik merk dat in het onderwijs men nog niet goed weet wat ze met mobieltjes moeten doen. Sommige scholen verbieden ze om mee te nemen het schoolterrein op, na ervaring met "happy slapping". Echter lijkt me dat ook in alle opzichten een slechte "oplossing".

Voor het gebruik van mobieltjes voor educatieve doeleinden zie ik een aantal knelpunten.

Ten eerste is het een apparaat voor communicatie. Meestal wordt de mobiel daar ook voor gebruikt. Bellen en sms'en. Daarnaast komen er allerlei andere functies bij als camera's, kalenders, organiser en mobiel internet. De vraag is nu welke functionaliteiten interessant zijn en welke niet.
Zolang er scholen zijn die er alles aan doen om te voorkomen dat de leerlingen onderling gaan communiceren op welke vorm dan ook ("mond dicht en luisteren!"), zal de mobiel nooit een geaccepteerd middel worden op school (denk ik). Want daar draait dat hele ding om. Communiceren met elkaar. Net als msn, chatten en al die andere dingen die vaak ook geblokkeerd worden op school.

Moet de mobiel dan een "alleen ontvanger- apparaat" worden voor op school? Dat leerlingen alleen maar smsjes van de school kunnen ontvangen? Lijkt me ook niet helemaal de oplossing. En waarom zou je ook bellen/smsen met je klasgenoot als hij naast je zit? Oh ja... omdat je je mond moest houden van de leraar. Dan is sms wel weer verrekt handig!

Je kunt je afvragen of de mobiel zich moet aanpassen aan het onderwijs of het onderwijs juist aan de mobiel en andere ontwikkelingen. Naar mijn idee juist allebei. In het traditioneel onderwijs zal nooit ruimte zijn voor welke toepassing met mobiele telefonie dan ook. Het onderwijsprincipe moet ook worden aangepast, willen wij verantwoordelijk en met rijke toepassingen voor het onderwijs met mobieltjes omgaan. Zolang het idee heerst van de hele dag "mond dicht en luisteren" of "ga je opdrachten/huiswerk maken" op school, zal de mobiel een "pain in the ass" zijn (en dan voornamelijk voor docenten).

Ten tweede vind ik als media-expert de mobiel nog steeds niet volwassen. Het blijven ondingen. Willen we dat de mobiel evolueert naar een rijk portable device waar voor goede toepassingen voor educatie ontwikkelt kan worden, dan moet de mobiel nog aardig door ontwikkeld worden. Apple had deze zelfde visie en vanuit hun is de iPhone ontwikkeld die nu een grote revolutie veroorzaakt op de mobiele markt. Zo zijn we onder andere van die 9/talloze knoppen systeem om te typen eindelijke af en is de weergave van informatie een stuk beter geworden. En vergeet niet de vele mogelijkheden voor ontwikkelaars om apps te schrijven voor dergelijke apparaten.

Ik vraag me af of we over 5-10 jaar nog wel van een "telefoon" mogen spreken. Telefoons als de iPhone zijn al een ware zakcomputer op zich. Mijn medestudenten/collega's kopen dergelijke apparaten ook niet echt omdat je er mee kunt bellen, maar omdat het beter/kleiner/makkelijker /goedkoper is dan een laptop. Ja.. ook je geliefde asus Eee-pc ;-). En dan is het van "oh ja.. je kan er ook nog mee bellen..., maar daar gebruik ik liever Skype voor, want dat is gratis". Wil je de belfunctie gebruiken in je klas, dan zou ik dan ook eerder voor Skype kiezen.

Toch zou ik ook de mobiel beslist niet verbieden op school. Ik merk wanneer ik met docenten praat, dat hoe opener ze er over zijn, hoe makkelijker er mee word omgegaan. Het hoeft helemaal geen probleem zijn. Leer jongeren er juist verantwoordelijk mee om te gaan en waar ze mee bezig zijn.

En wat ik doe met mijn mobiel? Soms bellen en smsen, mobiel internet (zowel op de mobiel zelf of als modem via bluetooth aan mijn laptop. ), agenda, adresboek en wekker.. en ja... dan hoop ik een keer ook en iPhone of iets vergelijkbaars te hebben. Want de oudere generatie mobieltjes blijven echt ondingen. :-)

Oh ja... Creative Learning Lab heeft een project waarbij ze de mobiel gebruiken voor een educatieve game. Dit in combinatie met GPS en google-maps-achtige applicaties op de pc. Leerlingen gingen een soort van puzzel/speurtocht houden in Amsterdam waarbij ze opdrachten en vragen kregen via sms, de camera moesten gebruiken om oplossingen vast te leggen en door te sturen naar de docent, hun weg moesten vinden via GPS navigatie (waarmee de docent op school ook precies kon volgen waar ze zijn, wat ze doen en hoe ver ze zijn) en al doende allerlei dingen leerden (geografisch, historisch, cultureel enz) over de stad.
Geweldig gebruik van het apparaat voor educatie, maar hier zie ik ook weer dat de functie "telefoneren" van de "telefoon" niet echt naar voren komt. Dat kon wel.. voor hulp en dergelijke, maar het was niet de voornaamste functie die gebruikt werd.

Dus.. mogen we nog wel van een "mobiele telefoon" spreken als we het hebben over educatieve doeleinden voor het apparaat?

 

Een reactie plaatsen

<< Startpagina