16 juni 2008
Dialooggestuurd werken
Lees voor met webReader
Vandaag kwam ik in een persbericht een term tegen die me gelijk aansprak: "Wij willen niet aanbodgericht of vraaggestuurd maar dialooggestuurd gaan werken".
Nieuwsgierig geworden tikte ik de zoekterm vanavond in bij Google en kwam terecht bij een artikel op de E-learning site van Surf van de hand van Heino Logtenberg met de titel:
ICT in een veranderende onderwijsomgeving: van aanbod- naar dialooggestuurde concepten
Heino heeft het artikel geschreven naar aanleiding van een bezoek aan de Educause in 2004 maar naar mijn gevoel heeft het nog niets aan actualiteit ingeboet. Bijna 4 jaar verder kun je nu natuurlijk ook de vraag stellen: "Wat is daar nu van terecht gekomen?"
In ieder geval vond ik het leuk om te lezen en wil het daarom graag onder jullie aandacht brengen!
Veel dingen gaan nu eenmaal veel minder snel dan wij graag zouden willen...
De thesaurus Zorg en Welzijn geeft als definitie:
Werkwijze waarbij gewerkt wordt vanuit de permanente dialoog, waarbij de dialoog aangestuurd wordt door de intentie open te staan voor het perspectief van de ander.
Trouwens, Elke Das leerde de term dialooggestuurd onderwijs al in 2005. Ik loop eigenlijk dus gewoon 3 jaar achter...

Geplaatst door Willem Karssenberg om 22:32 | Permalink |

Blogger Marina Noordegraaf .... reageerde op 17 juni 2008 00:09

omdat onze wereldbol rond is, is voorlopen of achterlopen uiteindelijk slechts een kwestie van perspectief :-)

 
Anonymous Jeroen Gerth reageerde op 17 juni 2008 12:01

Ik kwam laatst ook deze term tegen.

"Inspiratie gestuurd leren"

:-)

 
Anonymous Jef van den Hurk reageerde op 17 juni 2008 12:47

Pakweg anderhalf jaar geleden heb ik voorgesteld uit te gaan van 'dialooggestuurd onderwijs' in het project Flexibel Leren naar aanleiding van een artikel over dialooggestuurde zorg. Er kwam immers steeds commentaar op de term 'vraaggestuurd leren' omdat leerlingen/studenten niet in staat zouden zijn hun leervragen te formuleren. Naar mijn idee zou de term 'dialooggestuurd onderwijs' juist aangeven dat het zou moeten gaan om vraagsturing in het onderwijs maar wel steeds in dialoog met de begeleider. Op die manier bewaakt die dat het leerproces niet stagneert omdat de leerling niet in staat zou zijn de goede leervragen te formuleren. Vreemd genoeg gaven veel mensen aan, dat er geen behoefte was aan alweer een nieuwe term...

 
Anonymous Linda Spaanbroek reageerde op 20 juni 2008 10:34

Net als met de rood/groen/vraagtekenblokjes is ook wat dialooggestuurd onderwijs betreft "de stille revolutie" al een aantal jaren bezig. Vaak niet bewust onder die term (want what's in a name?) maar wel in praktijk. Zie bijvoorbeeld scholen zoals Iederwijs en De Ruimte in Soest waar het leerpad van de leerling in veel gevallen door dialoog tussen docent en leerling tot stand komt.

 

Een reactie plaatsen

<< Startpagina