11 november 2007
Ning als ELO
Lees voor met webReader
Vorig jaar schreef ik in een paar berichten (Hyves als ELO en Hyves vervangt ELO) over het inzetten van Hyves als ELO, waarbij ik verwees naar het practicum nieuwe media zoals dat was opgezet door Indira Reynaert.
Terwijl veel anderen nu in presentaties daarnaar verwijzen (zie bijvoorbeeld Competenties, Bits & Bytes, op pagina 44) is Indira zelf dit jaar alweer een stap verder gegaan!
De afgelopen week ontving het volgende Twitter bericht:

"hai trendmatcher, dit jaar geen Hyves in het onderwijs, ook geen Twitter, maar Ning :-)
(link verwijderd)
Indira Reynaert / crossmedialog"



Natuurlijk heb ik me weer aangemeld om ook dit initiatief van dichtbij te kunnen volgen en inderdaad, ook Ning biedt uitgebreide mogelijkheden om een Electronische Leer Omgeving op te zetten om je lessen te ondersteunen.

Ik weet niet of deze keuze te maken heeft met het "Get out of MySpace" gevoel waar Wilfred Rubens het over heeft. Leerlingen zouden het niet prettig vinden dat docenten op hun Hyves komen en daar rondstruinen. Er zou een scheiding moeten blijven tussen leren en vrije tijd.
Maar het kan ook zijn dat Ning gewoon weer meer te bieden heeft.
Vanaf morgen gaat deze (besloten) Ning omgeving van start en ik ben nu al benieuwd naar de resultaten! Wordt vervolgd dus...

Ning is er trouwens in een Nederlandstalige uitvoering. Heel interessant is bijvoorbeeld ook het Privacy Project.

Geplaatst door Willem Karssenberg om 10:51 | Permalink |

Blogger Vos reageerde op 12 november 2007 11:43

Dag willem, leuk dat je aandacht besteed aan mijn platform en het is te merken dat je veel lezers hebt, want ik krijg allerlei aanmeldingen binnen... Ik wil graag via deze weg zeggen dat ik om verschillende redenen verder geen externen toe laat tot het platform. Ik ga er vanuit dat jouw lezers genoeg moeten hebben aan jouw "tussen-tijdse"observaties.

 
Blogger geschiedenisleraar reageerde op 12 november 2007 15:51

Ik ben eigenlijk wel benieuwd waarom Indira voor dit nieuwe platform heeft gekozen (waarom hyves verlaten, waarom geen facebook/myspace etc, kortom hoe is ze tot deze keuze gekomen?). Speelt hier soms ook 'vernieuwingsdrang' mee? Hoe ervaren de studenten deze nieuwe omgeving?
Zelf merk ik dat ik er meer en meer de behoefte aan heb mijn verzamelde materialen te ordenen en op een vaste plek onder te brengen. Communicatie met je studenten is één; het vormgeven van je digitale leermaterialen is wat anders.

 
Blogger Jeroen van Beijnen reageerde op 12 november 2007 16:43

Leuke toepassing van Ning. ik heb er idd ook al over zitten denken dat dit ook als simpele ELO gebruikt zou kunnen worden.

Wat ik me bij dit soort toepassingen wel afvraag is hoe de integratie met andere systemen gaat.
De kracht van een ELO zit hem volgens mij juist in het feit dat deze geïntegreerd kan worden met andere systemen (leerlingvolgsystemen, roosteringsoftware e.d.) die een opleiding of instituut gebruikt.
Dit zie ik bij Ning, Hyves, SL e.d. nog niet gebeuren.

En hoewel Ning en Hyves natuurlijk wel goed aansluiten bij de leefwereld van de student kunnen deze in principe vaak hetzelfde als een standaard ELO. Beide kunnen content weergeven, kan men in communiceren en kan men content in toevoegen.

De kracht zit hem in beide systemen volgens mij ook niet in de mogelijkheden, maar in de inrichting door de docent en de interactie tussen student en student en docent en student die binnen het systeem plaats vinden.

Ben ook wel benieuwd hoe de Ning omgeving ingericht is en welke functionaliteiten waarvoor gebruikt gaan worden.

@ Vos jammer dat hij niet toegankelijk is voor derde. Ik kan het me overigens goed voorstellen dat je hiervoor kiest, maar het maakt mij wel extra nieuwsgierig ;)

 
Blogger Willem van Ravenstein reageerde op 31 mei 2008 01:43

Een beetje laat misschien, maar beter laat dan nooit. Mede op basis van dit bericht en andere geluiden ben ik aan het experimenteren met de inzet van dit soort 'dingen'.

Op http://wiswijzer.blogspot.com/ houd ik daar een soort weblogje over bij.

Inmiddels is de cursus al over de helft gelopen en ik ben zelf heel tevreden met NING en het effect dat het heeft op de cursus.

Ik ga natuurlijk de studenten nog erstig 'ondervragen' na afloop, maar 'so far so good'.

 

Een reactie plaatsen

<< Startpagina