22 oktober 2007
Het rooster van de toekomst
Lees voor met webReader
Vorige week kreeg ik de vraag of ik mee wil werken aan een artikel over hoe een les eruit zal zien in een klaslokaal in 2020.
Da's moeilijk dacht ik, dus legde ik de vraag eerst voor aan mijn zoon.
"Ach papa, kijk nu eens naar 10 jaar geleden in vergelijking tot nu, dan is er toch ook niks veranderd", zei hij.
Ik was al geneigd hem gelijk te geven, toen ik me bedacht dat dat wat al te simpel geredeneerd is. Er is natuurlijk wel degelijk het een en ander veranderd, al is dat misschien wat moeilijk te duiden en niet waarneembaar voor een leerling die er (nog) middenin zit.
Maar ik bedacht ook opeens dat ik 12 jaar geleden me al eens gewaagd heb aan een voorspelling! Ik was toen roostermaker en heb voor de kerstvieringsactie op school in 1995 een "rooster van de toekomst" gemaakt dat ik verkocht op een schijfje voor 1 gulden. Gelukkig had ik de floppy nog en heb het bestand snel op internet gezet:

Het rooster van de toekomst

Als ik het teruglees schrik ik haast van de dingen die ik toen voorspeld heb!

"Het zal duidelijk zijn dat over een jaar of 10 een lesrooster er heel anders uit zal zien dan op dit moment.

In de eerste plaats kun je je voorstellen dat er bepaalde nieuwe vakken bijkomen en dat andere zullen verdwijnen. Zo zal bijv. tekstverwerking niet meer op de roosters voorkomen omdat iedereen dat gewoon beheerst. Omgaan met nieuwe media zou een nieuw vak kunnen zijn.
Maar vooral ook de manier van leren en de plaats waar geleerd wordt zal heel ingrijpend veranderen.
We krijgen daarvoor een heleboel nieuwe middelen tot onze beschikking.
Over 10 jaar zijn alle huishoudens in Nederland via een (glas)vezelkabel aangesloten op een groot computer netwerk zoals internet.
Dit geeft de mogelijkheid dat leerlingen de meeste lessen thuis kunnen voorbereiden en in bepaalde gevallen ook thuis lessen kunnen volgen via een medium als interactieve video.
Het maken van toetsen, het inleveren van huiswerk en communiceren met de docent en met andere leerlingen zal voor een groot gedeelte gaan via de computer.
Zelfs excursies kunnen deels "virtueel" via de computer lopen en grenzen zijn daarbij niet meer belangrijk. Zo kun je net zo makkelijk een kijkje nemen in een bejaardentehuis in Tokyo als in Emmerschans.
Voorwaarde is natuurlijk wel dat iedereen thuis over een computer beschikt maar mijn inschatting is dan ook dat er over een jaar of 5 per huishouden minimaal één en in de praktijk vaak 2 computers zullen staan.

De konsekwenties van deze ontwikkelingen naar de planning van roostering en andere schoolaktiviteiten zijn op dit moment nog lang niet te overzien. Toch lijkt het er op dat je straks niet vaker dan 2 dagen in de week naar school zult hoeven. De rest kun je gewoon thuis doen, of vanaf de computer bij je vriend op z'n kamer, dat maakt allemaal niet uit.
Ook ben je natuurlijk veel minder gebonden aan lestijden. Als jij toevallig beter presteert om 5 uur zondag ochtend dan is dat geen enkel probleem. De school is altijd "online" en de lesstof is ieder moment aanwezig. Bij het maken van toetsen ben je niet meer afhankelijk van anderen maar je doet een toets op het moment dat je er aan toe bent. Zo wordt het op termijn mogelijk een hele opleiding in je eigen tempo te volgen."


Ik heb het over een buzzer, maar bedoel natuurlijk een mobieltje.
Ik zeg "laat alleen die artikelen per e-mail komen die me interesseren" maar bedoel natuurlijk RSS.
Ik heb het over netsurfen en terminals en telefoonlijnen die te lang bezet worden.
Ik heb het zelfs over een virtuele excursie en video vergaderen!

Niet te geloven, ik geloof dat ik maar voorspeller word...
Ik heb toen best veel floppy's verkocht, moest tijdens de kerstmarkt zelfs nog bijbranden. Het bestand stond erop als HTML, maar ook als Windows help file. Ik was net 2 maanden met HTML bezig en het is haast aandoenlijk om de code van toen weer terug te zien.
Ik denk dat de leerlingen het schijfje snel opnieuw geformatteerd hebben om het voor andere doeleinden te kunnen gebruiken want op mijn oproep om met nog meer suggesties te komen heb ik eigenlijk nooit reacties binnen gekregen.

Zijn er mensen die nog stukken hebben liggen van 10-15 jaar geleden en daaruit willen citeren?
Duik eens in je la of die oude doos met schijfjes en verras jezelf (en ons) met wat je jaren geleden bedacht hebt!

Geplaatst door Willem Karssenberg om 18:30 | Permalink |

Anonymous Marc reageerde op 22 oktober 2007 21:00

Geweldig leuk om te lezen Willem! En inderdaad, ik denk dat er in 12 jaar tijd ontzettend veel is veranderd, al is het alleen al de volwassenheid van internet waardoor leerlingen een prachtige berg (ongeordende) info hebben waar wij als leerling, met onze bibliotheekkaart, alleen maar van konden dromen.

En wat betreft je toekomstvoorspellingen, wacht maar af hoe leuk het is om in 2020 je weblog terug te lezen. Een mooier tijdsbeeld kun je je niet wensen toch?

 
Blogger Jeroen van Beijnen reageerde op 22 oktober 2007 22:43

Wow Willem kun jij misschien de lotonummers van volgende week voorspellen ;)

Toch denk ik dat ik je zoon gelijk moet geven. Ik ben er namelijk niet van overtuigd dat het onderwijs veel veranderd is.
Het doel van het onderwijs is om, leerlingen en studenten zo goed mogelijk te ondersteunen en begeleiden bij het leren/op doen van kennis en vaardigheden die de leerlingen en studenten nodig hebben voor de rest van hun leven.

Om dit doel te bereiken gebruikt men de meest effectieve (qua organisatie, leerproces, leerresultaat, financiering etc) werkwijze die zich in de afgelopen honderd/duizend jaar heeft ontwikkeld.

Al sinds 1662 (bron nationaal onderwijsmuseum) is dit het klaslokaal. Sinds 1662 zijn er veel dingen in het klaslokaal veranderd. Door de opkomst van de drukpers en schoolboeken, met de introductie van het eerste schoolbord (volgens mijn docent onderwijsgeschiedenis zelfs een maatregel van de overheid!), met de introductie van de balpen (volgens mijn moeder iets bijzonders toen zij nog jong was), de introductie van de diaprojector, de introductie van de televisie, de introductie van de videorecorder de introductie van de computer, de introductie van het internet, de introductie van het digitale schoolbord.
Deze nieuwe technieken zijn al die jaren aangepast en ingezet door docenten om het leerproces van studenten en scholieren zo goed mogelijk te ondersteunen.

Ik denk niet dat de technieken van de toekomst deze werkwijze heel erg anders zal zijn.
Misschien dat nieuwe technieken meer differentiatie mogelijk maken en dat de inrichting van het onderwijs beetje bij beetje veranderd. Maar een erg grote verandering verwacht ik voorlopig niet.

Ik kan me een hoop ontwikkelingen voorstellen die in het klaslokaal van de toekomst gebruikt zullen worden. Maar ik kan me niet voorstellen dat de inrichting van dit klaslokaal en het leerproces dat zich hier in plaats vind heel erg veel zal veranderen.

 
Blogger Harry reageerde op 29 oktober 2007 21:13

Hallo Willem,
Leuk al die voorspellingen, ik heb een tijdje geleden een stuk geschreven voor het bovenschoolse directie overleg en heb het volgende voor ze geschetst. Ik weet dat het jou niet ver en snel genoeg kan gaan, voor mij ook, maar ik hield het redelijk dicht bij de waarheid.
Waar zou dit alles binnenkort toe kunnen leiden? Hoe is het over …. jaar?

Toekomst of Utopie?

Op het schoolplein wordt je al gesignaleerd via het draadloze acces-scanpoint door de voorschoolse conciërge. Je irisscan of geïmplementeerde chip wordt snel herkend. Je krijgt direct het verzoek of je even je lunch wil samenstellen. Via je pda / tabletpc / blackberry geef je dit door. Je krijgt commentaar, want je hebt teveel ongezonde dingen besteld. Je moet dit binnen 5 minuten herstellen anders wordt je voedsel door de computersoftware automatisch aangepast. Ook wordt er aan de hand van je gewicht een trainingsschema voor vandaag vastgesteld, ben je te zwaar dan ga je tijdens de naschoolse opvang extra sport bedrijven.

Ondertussen heb je direct gezien dat er een klasgenoot jarig is, er worden voorstellen gedaan om hem te feliciteren( zenden van e-cards, of zelf ingezongen teksten) Je besluit het systeem te negeren en zoekt de jarige zelf op. Life handen schudden heeft toch ook wel wat. Als de zoemer gaat stap je op je hoover-schijf, daarmee surf je de school binnen. Via de kortste route kom je bij je lokaal aan.

Je leerkracht heeft reeds groepen gemaakt waar je samen mee aan de slag gaat, samenwerken is steeds belangrijker geworden.. In je dagschema staat vermeld dat je begint met instructie door de leerkracht. Jouw groepsleden staan allemaal klaar met hun tablet-pc en zien de instructie verschijnen op het beeldscherm, via je koptelefoon hoor je de leerkracht spreken. Mocht je het niet direct begrijpen dan komt de meester of juf persoonlijk even langs, af en toe doe je expres alsof je het niet begrijpt…. Een beetje persoonlijke aandacht is ook wel eens leuk.

Je krijgt les middels de competatieve natuurlijke manier van leren met een adaptief karakter door een kanjergetrainde leerkracht. Er wordt van je verwacht dat je een artikel gaat schrijven voor jullie eigen klas-encyclopedie. Dit gebeurt allemaal in de gloednieuwe Wiki-omgeving. Waarbij jouw aandeel in een artikel prima is vast te stellen.

Je krijgt een aantal foto’s te zien van dingen die in het verleden werden gebruikt, maar nu totaal overbodig zijn. In het kader van de geschiedenisles ga je op onderzoek uit naar het verleden om informatie te verzamelen voor je eigen artikel. Je bekijkt grote databases van Tele-blik op het verleden en komt daar zonder inlogcodes terecht bij een paar oude gedigitaliseerde super 8 filmpjes. Hierop ontdek je de kolenkit die heel vroeger gebruikt werd om kolen te scheppen uit het kolenhok, welke buiten naast de schuur stond. Je ziet ook dat een stel mannen met hele zwarte gezichten met zakken kolen aan het slepen zijn. Als je wil weten waar deze brandstof, die toen nog bestond, vandaan kwam? Klik je op de digitale tijdlijn en kom je terecht in de Limburgse mijnen. Hier dalen mannen af met een lift in een diepe schacht en kun je zien dat ze de steenkool loshakken en in bakken storten die omhoog gehaald worden. Je besluit nog even de speciale website www.demijngaatdicht.nl of www.demijnen.nl te bekijken en kopieert wat plaatjes ter illustratie van je verslag. Dit mag gewoon, want auteursrecht is allang afgeschaft. Als je iets zinvols plaatst op internet word je direct beloond via belastingvermindering.

Via Google Earth bezoek je de plaatsen van de mijnen in Limburg. Tegelijkertijd heb je de informatie van het filmpje op maat gesneden en opgeslagen bij je bronnen. Alles breng je samen via je tablet pc op de centrale server en gaat je artikel schrijven.

Je weet dat je spelling ook in het klad meetelt en gecontroleerd wordt door de geavanceerde spellingcontrole. Als je een woord fout schrijft krijg je direct feedback met voorbeelden van de spellingregels zoals het zou moeten. Hoe minder fouten je maakt, hoe minder training je krijgt. En dan hou je natuurlijk meer tijd over om een educatieve game te spelen.

Voor de dyslecten bestaat er een systeem waarbij ze een gesproken tekst mogen inleveren welke direct digitaal wordt opgeslagen en wordt gecorrigeerd door spraaksoftware. Meteen daarna staan er oefeningen klaar om even kort van je eigen fouten te leren, alsmede een batterij hulpverleners die je bijstaan het komende kwartier als dat nodig is.

Je verslag wordt door jou zelf gepresenteerd nadat het is opgenomen binnen jullie groepspresentatie en dat gebeurt natuurlijk op een groot digitaal lcdscherm met touchscreen.
Je hebt vorige week al digitale videobeelden gemaakt van de energievoorziening op dit moment, je hebt daar een vodcast van gemaakt. Tijdens het leren tegenwoordig, heb je contact met experts op afstand, maar natuurlijk ook met je eigen leerkracht.

Binnenkort ga je meedoen aan een verhalenwiki- wedstrijd in sms en msn stijl. Tijdens je presentatie kom je er achter dat je geen voorbeelden hebt gemaakt van toepasselijke rekensommen( bijvoorbeeld grafieken) die betrekking hebben op de kolen. Dat betekent een lager cijfer, want de meester heeft het toch gemerkt. Je scoorde een 8 en kan direct door naar je lunch die al klaar staat voor je, maar ………..wel met de juiste hoeveelheid calorieën.

 

Een reactie plaatsen

<< Startpagina