21 december 2006
Een school is pas goed als...
Lees voor met webReader
Er valt nog zoveel te leren voor mij!
Vandaag had ik een goed gesprek met een ex collega die nu werkt voor een bureau dat een HBO instelling ondersteunt bij het ontwerpen van nieuw onderwijs. Ik gaf hem mijn idee├źn en hij gaf mij een aantal url's, waaronder die van: educatief ontwerpen. Toen ik daarop vanavond aan het rondklikken was zei mijn vrouw, die meekeek, opeens: "Hee Jan Ligthart!"
"Wie?" zij ik. "Zoek maar eens op wikipedia", zei ze en dat deed ik. Daar kwam ik de volgende uitspraak tegen:
"Een school is pas goed als de directeur niets doet, de leraren weinig en de leerlingen alles."
Mijn vrouw, directeur van een Jenaplan basisschool, wist me vervolgens zoveel dingen te vertellen van zaken, waarvan ik dacht dat het ging om totaal nieuwe inzichten, dat mijn avond weer helemaal goed is!
Kijk eens goed naar de foto: Jan Ligthart heeft zijn handen in z'n zakken dus hij doet niks, maar hij leunt voorover en heeft dus aandacht voor de kinderen. Zo worden deze beelden tenminste geïnterpreteerd door mensen die hier op hun manier mee bezig zijn. BOEIEND!
Zie ook: externe link
Geplaatst door Willem Karssenberg om 23:54 | Permalink |

Blogger Jeroen van Beijnen reageerde op 22 december 2006 09:56

Tja ik heb zelf het vak onderwijsgeschiedenis gevolgd en gemerkt dat een hoop opvattingen van de hedendaagse onderwijsvernieuwing eigenlijk niet zo vernieuwend zijn.

Google maar eens op reformpedagogiek, "La Ligue Internationale pour l'Education Nouvelle" of "The new educational fellowship"

De laatste 2 zijn de Franse en Engelse naam voor een beweging die in 1921 is opgericht om vernieuwingen in het onderwijs door te voeren en had de volgende uitganspunten (bron: http://www.reformpedagogiek.nl/menureform.htm):

1. De school dient, als het kan, op het platteland te liggen. Daar is het opvoedingsmilieu natuurlijk en minder complex dan in de steden.
2. Leerlingen moeten zelf actief zijn en de rol van de leerkracht zoveel mogelijk overbodig maken. Ze kunnen daarbij individueel of in groepen werken.
3. Leerlingen mogen zelf hun activiteiten uitkiezen. Dat geeft een betere voorbereiding op het leven dan het slaafs uitvoeren van door anderen bedachte taken.
4. Discipline en orde komen voort uit de gestructureerdheid van de werksituaties en moeten zoveel mogelijk door de leerling zelf worden opgebracht.
5. School en gezin moeten in elkaar overgaan.
6. Werken met je handen is uiterst waardevol.
7. Jongens en meisjes moeten gezamenlijk worden opgevoed.
8. Lichamelijke opvoeding en het ontwikkelen van artistieke kwaliteiten zijn uitermate belangrijk
9. Vaak is er sprake van een dag- of weekindeling
10. Onderwijs moet levensecht zijn. Geen abstracte bedenksels uit boeken

 

Een reactie plaatsen

<< Startpagina