05 december 2006
Concierges en web2.0
Lees voor met webReader
Iedere tool kan in principe voor iets goeds, maar ook voor iets slechts gebruikt worden. Met een pen kun je een prachtig verhaal schrijven, maar ook iemand lelijk mee verwonden. Moeten we nu alle pennen verbieden of moeten we laten zien hoe deze het beste gebruikt kunnen worden?
Dit vraagt Quentin d'Souza zich af in een bericht op TeachingHacks.com onder de titel: Banning Technology in the Classroom.
Hij beschrijft een voorval waarbij 2 leerlingen een leraar treiteren terwijl een van hen daarvan een opname maakt met z'n mobieltje. Het filmpje zetten ze op YouTube met als gevolg dat de leraar nu overspannen thuis zit.
Wat voor een pen geldt gaat natuurlijk ook op voor mobieltjes.
Ik heb bij Youtube eens gezocht op: concierge en ben verrast maar ook geschrokken door wat ik tegenkom. Aan de ene kant hele leuke filmpjes waar leerlingen hun concierge in het zonnetje zetten, maar helaas ook een filmpje van een mij bekend ROC waar studenten een trap weghalen en vervolgens de concierge die op het dak staat roepen dat er telefoon voor hem is. Ze laten zien dat ze ook de vaardigheid hebben om geluid te monteren want onder de tonen van "kom van dat dak af" dondert de goede man naar beneden. "Hilarisch!" staat er bij het filmpje.
Is dit een reden om mobieltjes te verbieden of wordt het nu toch tijd om een nieuw vak toe te voegen aan de lessentabel: omgaan met social software?
TIP: Vul bij Youtube eens de naam van je school in en laat je verrassen door de creativiteit van je leerlingen...
Zie ook: externe link
Geplaatst door Willem Karssenberg om 22:14 | Permalink |

Anonymous Anoniem reageerde op 6 december 2006 11:10

Hallo Willem,

voor in je blogroll: Computers in de klas

http://computersindeklas.web-log.nl/computersindeklas/2006/12/je_leraar_onlin.html

 
Blogger Jeroen van Beijnen reageerde op 6 december 2006 11:16

Jammer dat wanneer het bij nieuwe technologie├źn en de toepassingen hiervan om goed fatsoen mensen in eens vergeten wat dit inhoudt.

Online heb je je aan de zelfde (gedrags)regels te houden als in de vaste wereld. Dat is eigenlijk de enige regel die men hoeft aan te houden. En van ROC studenten mag je toch wel verwachten dat ze dit snappen

Probleem is denk ik vooral dat men op zijn online gedrag minder snel word aangesproken. Als ik in het openbaar mezelf misdraag dan is de kans groot dat ik op mijn gedrag aangesproken word. Als ik mezelf online (in alle anonimiteit en buiten een community) misdraag dan gebeurd dit minder snel.

Vaak komt dit doordat je online vrij anoniem je gang kunt gaan. En in het geval van het filmpje in het voorbeeld omdat de betrokken personen welke de makers op hun gedrag kunnen en moeten aanspreken (De persoon op de film, de docenten van deze studenten, de schoolleiding, de ouders van deze studenten) zich waarschijnlijk niet van dit filmpje (en hun taak om deze personen aan te spreken) bewust zijn.

Misschien dat dit probleem niet is op te lossen met een verplichte module sociale software voor studenten. Maar eerder door een verplichte bijscholing sociale software voor docenten en ouderavonden sociale software en wat moet ik er als ouder mee.

 
Blogger Jeroen van Beijnen reageerde op 6 december 2006 12:44

Vreemd mijn bericht staat niet bij de reacties, maar wel bij het invulformulier? Nog eens proberen dan maar (als hij dubbel staat mag hij verwijderd worden).

Jammer dat wanneer het bij nieuwe technologie├źn en de toepassingen hiervan om goed fatsoen mensen in eens vergeten wat dit inhoudt.

Online heb je je aan de zelfde (gedrags)regels te houden als in de vaste wereld. Dat is eigenlijk de enige regel die men hoeft aan te houden. En van ROC studenten mag je toch wel verwachten dat ze dit snappen

Probleem is denk ik vooral dat men op zijn online gedrag minder snel word aangesproken. Als ik in het openbaar mezelf misdraag dan is de kans groot dat ik op mijn gedrag aangesproken word. Als ik mezelf online (in alle anonimiteit en buiten een community) misdraag dan gebeurd dit minder snel.

Vaak komt dit doordat je online vrij anoniem je gang kunt gaan. En in het geval van het filmpje in het voorbeeld omdat de betrokken personen welke de makers op hun gedrag kunnen en moeten aanspreken (De persoon op de film, de docenten van deze studenten, de schoolleiding, de ouders van deze studenten) zich waarschijnlijk niet van dit filmpje (en hun taak om deze personen aan te spreken) bewust zijn.

Misschien dat dit probleem niet is op te lossen met een verplichte module sociale software voor studenten. Maar eerder door een verplichte bijscholing sociale software voor docenten en ouderavonden sociale software en wat moet ik er als ouder mee.

 

Een reactie plaatsen

<< Startpagina