06 september 2006
Gezocht: ELO Aangeboden: weblog!
Lees voor met webReader

Geweldig hoeveel inspiratie ik soms haal uit de mailinglist waarvan ik de moderator ben.
Zo worden er op dit moment veel berichten geplaatst naar aanleiding van een posting over: Praktijkervaringen met Class server.

Iemand reageert met het bericht:
Wij zijn op zoek naar een ELO om een aantal problemen waar we tegenaan lopen op te lossen. Mijn leerlingen werken verspreid door de school. Het merendeel wordt per mail ingeleverd, beoordeeld door medeleerlingen en door mij en weer teruggestuurd. Vervolgens wordt het in een portfoliomap geplaatst. Ik zoek een oplossing om werk op maat klaar te kunnen zetten.

Als antwoord komt daar binnen 2 uur de volgende reactie op:

Ik heb even een aantal eisen opgesteld:
1. synchroon communiceren met leerlingen op afstand.
2. opdrachten online klaar kunnen zetten
3. anderen bestanden online zetten
4. leerlingen uitwerkingen online kunnen laten plaatsen
5. leerlingen feedback op elkaars werk kunnen laten geven
Voor punt 1. (de asynchrone communicatie) zou je gebruik kunnen maken van een programma als skype of msn. Maar als je je leerlingen liever geen eigen msn/skype accounts wilt laten aanmaken, zou je ook ervoor kunnen kiezen om een ander chatsysteem op de schoolsite of het schoolnetwerk te zetten (b.v. de chatmodule van site@school). Voor de punten 2 t/m 5 zou je gebruik kunnen maken van een weblog. Hier op kun jij als docent opdrachten plaatsen en kunnen leerlingen opdrachten plaatsen. Je kunt als docent en als leerling feedback geven door een replie op een geplaatste opdracht te geven. De opdrachten die helemaal af zijn, daar zou je in een statische weblogpagina van een leerling naar kunnen linken.
Het weblog kun je ook op verschillende manieren inrichten. Je kunt voor iedere groep / leerling en jezelf een eigen weblog aanmaken. Of je kunt een weblog aanmaken waar binnen je verschillende categorieen aan maakt (b.v. opdrachten, zoekdocumenten,groepje1, groepje 2 etc...) en waarbij je voor iedere leerling een account aanmaakt met verschillende rechten.
Een voordeel van het weblog is dat je via RSS alle vorderingen makkelijk kunt bijhouden. (knip)
Ik denk dat er op dit moment vooral voor het basis onderwijs meer rendement te halen is uit goedkopen kleinschalige en laagdrempelige toepassingen zoals weblogs, wiki's en zelfs simpele gastenboeken dan uit grote ingewikkelde elektronische leeromgevingen waar een hoop geld in geïnvesteerd word. Zo kunnen leerkrachten eerst ervaring op doen en kan er kennis opgebouwd worden over het gebruik van digitale toepssingen in het onderwijs. Pas daarna zouden deze systemen geïntegreerd
kunnen worden in een goed functionerende elektronische leeromgeving.

Inderdaad, binnen 2 uur zo'n uitgebreid antwoord! Prachtig, zo'n mailinglist die al meer dan 4 jaar op deze manier werkt. Hoezo, Social Software?
(de berichten zijn hier en daar wat ingekort. Lees het hele verhaal via de links)


Geplaatst door Willem Karssenberg om 18:53 | Permalink |

Blogger Pierre reageerde op 6 september 2006 21:12

Vooruit ik bijt:
Hoezo social software?
Een discussielijst is toch gewoon een voorbeeld van een toepassing die binnen de groep social software valt? Lijkt me dus een goed voorbeeld van hoe social software kan helpen bij een besluitvormingsproces.

 
Blogger Willem Karssenberg reageerde op 6 september 2006 21:37

@Pierre,
Je hebt helemaal gelijk natuurlijk. Wat jij niet kan weten is dat ik die opmerking maakte als aanzet voor een posting die ik nog wil doen, maar waar ik nog op zit te wroeten.
(maar op de een of andere manier wist ik gewoon dat jij zou reageren:-) Begrijp me goed: fijn dat je de moeite neemt, het geeft ieder weblog meerwaarde!
Ik zal word verification weer uitzetten.

 

Een reactie plaatsen

<< Startpagina