14 mei 2006
Wanneer ben je succesvol?
Lees voor met webReader
Gisteren meldde ik hier dat Surf op zoek is naar een weblogger die mee mag naar de Educause conferentie in Amerika. In de nieuwsbrief die ik inmiddels ontvangen heb staat nog wat meer informatie. SURF biedt:
- Vergoeding van reiskosten, hotelkosten en conference fee voor het Educause 2006-bezoek (bij succesvolle uitvoering en afronding van de taken)...

Dan komen er bij mij natuurlijk weer vragen op.
Wanneer ben je succesvol als (conferentie)blogger? Als je ieder uur een bericht plaatst? Als je van iedere sessie iets maakt? Hoeveel woorden moet je bericht dan minimaal bevatten? Moéten er foto's bij? Als je er een podcast van gemaakt hebt? Als er ook wat video bij zit?

Kortom: waar leg je de lat als organisatie en wat mag/kan je vragen van iemand? Voor bijv. een vrachtwagenchauffeur ligt het vrij duidelijk wat die moet kunnen, maar wanneer ben je als Blogger nu succesvol, en wat zijn je taken allemaal precies?
Zie ook: externe link
Geplaatst door Willem Karssenberg om 13:52 | Permalink |

Blogger Pierre reageerde op 14 mei 2006 20:47

Willem,

Dit soort beschrijvingen krijg je als je iets ronds in een vierkant gat probeert te stoppen. Zoals ik hier zei: het zouden eigenlijk allemaal edubloggers moeten zijn. Het punt is namelijk dat die ene edublogger niets anders zou moeten doen dan al die andere deelnemers: zorgen dat hij/zij datgene wat hij/zij meemaakt, leert, ervaart voor zichzelf op een rij zet op een manier waarop anderen daar wellicht ook profijt van kunnen hebben.
Daar moet je geen eisen in termen als aantal berichten, aantal woorden per bericht, aantal foto's, hoeveel video etc. aan gaan hangen. Een verhaal zonder foto kan kwalitatief veel beter zijn dan mét. Soms zegt 20 seconden video veel meer dan een heel verhaal.
Als een deelnemer van elke dag drie highlights opschrijft, drie korte verhaaltjes die juist wel heel sterk zijn, dan is dat toch beter dan wanneer die deelnemer zichzelf dwingt van elke sessie wat te schrijven?
Het idee is juist dat als er maar genoeg deelnemers zijn die dat doen je toch een goed beeld kunt krijgen van het geheel.
Je stuurt geen edublogger om integrale audio- of video-opnames van sessies te krijgen, daar huur je (als organisatie van het congres) professionals voor in die dat regelen. Je zou natuurlijk een videoblogger kunnen vragen een aantal interviews te maken met interessante mensen of met sprekers. Maar je moet ook voorkomen dat je nu een edublogger gaat laten doen wat je anders bijvoorbeeld (in het geval van SURF) redacteurs van de Edusite had laten doen.

 
Anonymous Willem reageerde op 14 mei 2006 22:16

@ Pierre,
Wat dacht je van een "Blogger Guide"? Iemand die door zijn kennis van het bloggen anderen tijdens (eventueel ook voor en na) de reis enthousiasmeert, tips geeft faciliteert en op weg helpt om als deelnemer zelf te (gaan) bloggen?

 
Blogger Pierre reageerde op 15 mei 2006 01:03

:-)
Klinkt natuurlijk een stuk minder spannend dan Edublogger, Blogger Guide klinkt wat meer als iemand die je handje vast komt houden als je het niet alleen durft.
Maar, zonder gekkigheid, ik denk dat je uiteindelijk meer aan zo'n guide hebt dan aan één edublogger.

 

Een reactie plaatsen

<< Startpagina