23 oktober 2008
Google Sites nu in het Nederlands
Google Sites in het NederlandsNa een Microsoft bericht wordt het weer hoog tijd voor wat Google nieuws en natuurlijk is er ook op dat front altijd wel wat te melden.
Goed nieuws ook want ik lees her en der (vooral ook op de Scholenlijst) dat Google Sites steeds meer gebruikt worden in het onderwijs.
Wel, Google Sites is nu ook beschikbaar in het Nederlands (naast 38 andere talen).
Verder is de interface ook iets aangepast waardoor knoppen nu op een logischer plek zitten.
Klik hier om te lezen welke veranderingen er nog meer zijn doorgevoerd.

Geplaatst door Willem Karssenberg om 23:34 | Permalink |
Bartjens Rekendictee 2008
Doe tot 10 november mee met het internetdictee en bemachtig één van de finaleplaatsen van het spannende Bartjens Rekendictee op vrijdag 21 november 2008 op Hogeschool Windesheim in Zwolle.
In 2004 is de eerste editie van het Groot Zwolsch Bartjens Rekendictee georganiseerd. Na vier succesvolle edities met een regionaal karakter staat het vijfde Bartjens Rekendictee in 2008 nu landelijk op de kaart.
Klik hier om mee te doen met de online voorronde.
Daar vind je de tien vragen waar je antwoord op moet geven. Per vraag heb je een aantal minuten de tijd. Op de stopwatch kun je per vraag zien hoeveel tijd je nog hebt.


Ik liep bij de eerste vraag al uit de tijd, maar je moet mij dan ook niet vragen hoeveel je nodig hebt om een ruimte van 9,6 bij 5,4 meter met 15 centimeter beton te vullen. Ik bleek gisteren 2 grote vrachtwagens met ruim 8 kuub nodig te hebben...

Geplaatst door Willem Karssenberg om 23:01 | Permalink |
Roundtables in het onderwijs
Op de IT conferentie in Maastricht zag ik hem voor het eerst, en onlangs tijdens de Eduspirit in Bussum zag ik er ook een van kofferbak verwisselen: de RoundTable van Microsoft. Het is een stemgestuurde camera die een beeld van 360 graden in het rond kan opnemen. Zet hem in het midden van een (ronde) tafel met een aantal mensen eromheen en de camera zal automatisch inzoomen op degene die het woord neemt. Je moet het gezien hebben om je er een beeld van te kunnen vormen, maar het werkt heel mooi wanneer je het inzet voor tele-conferencing.
Natuurlijk wil Microsoft die dingen verkopen, maar dan moet je wel weten wat het is en wat ie kan, dus hebben ze samen met Wortell nu een aparte site: hetroundtableonderwijsidee.nl ingericht en een wedstrijd uitgeschreven.
Dus heb je een superidee om zo'n ding in te zetten, ding dan mee naar de prijzen.
Als Microsoft er nu een paar neerzet tijdens het Edublogdiner, dan kunnen we allemaal met elkaar praten....

Geplaatst door Willem Karssenberg om 22:43 | Permalink |
22 oktober 2008
Wie heeft de beste kindersite?

Welke kindersite wint Gouden @ 2008?

Inschrijving geopend
De Gouden @penstaart-verkiezing is weer begonnen. Kinderen én volwassenen kunnen meedoen. Meld uw website voor kinderen nu aan op www.goudenapenstaart.nl.

Een goede website maken voor kinderen is een vak, maar kinderen kunnen er ook wat van! Daarom looft de stichting Mijn Kind Online eind januari 2009 weer een Gouden @penstaart uit voor de beste kinder-website van 2008 in Nederland, in twee categorieën:
1. Gemaakt door professionele makers
2. Gemaakt door kinderen zelf

Aanmelden mogelijk tot 1 december
Tot maandag 1 december kunnen makers van kinderwebsites hun website indienen via http://www.goudenapenstaart.nl/. Een vakjury stelt een longlist samen voor beide categorieën, waaruit het publiek in december en januari via internet de uiteindelijke winnaar kiest. Let op: het gaat om websites voor kinderen tot 12 jaar.

Ga naar www.goudenapenstaart.nl

Criteria voor een goede kinder-website
Kanshebbers worden door de jury beoordeeld aan de hand van toetsbare criteria voor een goede kindersite:
- Aantrekkelijkheid
- Betrouwbaarheid
- Gebruikersvriendelijkheid

Plaats een oproep voor kinderen
Vorig jaar kregen we veel minder aanmeldingen van websites gemaakt door kinderen zelf. We weten dat ze er zijn. Daarom willen we de Gouden @penstaart dit jaar extra onder de aandacht brengen van kinderen zelf. Heeft u een website voor kinderen? Wilt u daar een oproep plaatsen voor de Gouden @penstaart? We zouden enorm blij zijn met redactionele aandacht.

Uitreiking Gouden @penstaart
Op 28 januari 2009 worden de prijzen uitgereikt. We proberen hooggeplaatste personen te strikken om te prijzen te overhandigen. Zet de datum alvast in uw agenda!

Geschiedenis Gouden @penstaart
De eerste Gouden @penstaart werd uitgereikt in 1999, toen nog onder auscipiën van Waag Society. Waag is de initiator van de verkiezing. In 2003 werd de verkiezing stopgezet. Stichting Mijn Kind Online nam in 2007 als organisator het stokje over omdat ze kwaliteit van digitale inhoud voor kinderen wil stimuleren. De Gouden @penstaart laat zien wat er voor moois is voor kinderen op internet en stimuleert, aan de hand van de criteria voor goede kindersites, de discussie over online kwaliteit voor kinderen. KPN sponsort de verkiezing.

De winnaars van 2007 waren de websites van KRO’s Kindertijd en Naar de Brugklas van de 13-jarige Els Bijsterbosch.

Met vragen kun je terecht bij Remco Pijpers, redactie@mijnkindonline.nl, 06-51436711


Geplaatst door Willem Karssenberg om 09:55 | Permalink |
20 oktober 2008
Stemmen met je mobieltje
Het kan al langer, maar met www.polleverywhere.com is er weer een nieuwe en wel heel makkelijke mogelijkheid bijgekomen. Tijdens een presentatie je stem uitbrengen op een stelling of een open vraag beantwoorden kan door met je mobieltje een sms'je te versturen, maar het kan ook via internet. Makkelijk voor iedereen die een note(net)book bij zich heeft. De resultaten worden direct zichtbaar via een webpagina en kunnen op verschillende manieren getoond worden, ook via een powerpointpresentatie. Deze is ook te downloaden zodat je de resultaten weer in een latere presentatie kunt opnemen. De polls zijn gratis aan te maken wanneer je niet meer dan 30 antwoorden verwacht. Voor degene die een sms'je verstuurt is het me niet duidelijk wat de kosten precies zijn. Er wordt door polleverywhere namelijk gesteld dat je in Europa lokaal kunt inbellen, maar +61 is wel het toegangsnummer voor... Australië!
Maar er wordt dus ook een widget aangeboden die je zo in een pagina kunt opnemen:

En ook de resultaten zijn te embedden:

Stemmen via internet kost natuurlijk niks.
Ik ben wel benieuwd wat er gebeurt als er meer dan 30 mensen gaan klikken...

Verwacht verder deze week niet teveel berichten hier. Ik heb herfstvakantie, ben eindelijk met m'n verbouwing bezig en moet me toch ook een beetje voorbereiden op m'n reis naar Amerika...

Geplaatst door Willem Karssenberg om 23:23 | Permalink |
18 oktober 2008
Slapen op Schiphol
Volgende week zaterdag moet ik om 8.30 uur op Schiphol zijn, maar als ik de eerste trein vanuit Emmen neem kom ik alsnog te laat. Dus maar weer in een hotelletje. Nu zijn er verschillende op en rond Schiphol, maar hoe dichterbij hoe duurder natuurlijk. Alternatief is een hotel in de buurt en gebruikmaken van een pendelbus.
Sinds kort kun je toch voor weinig geld óp Schiphol overnachten, en wel op 100 meter lopen van terminal 3. Een nieuw concept waarbij alle luxe in 14 vierkante meter gepropt wordt. Bij het boeken kon ik al aangeven in wat voor mood ik straks ben, welke kleur de kamer moet hebben, welke muziek er draait en hoe warm het er moet zijn. Al deze dingen zijn in te stellen met een moodpad waarmee je ook de breedbeeld tv bedient. Natuurlijk is er gratis internet, dus ik denk dat ik vrijdagavond maar vroeg op stap ga...

Geplaatst door Willem Karssenberg om 22:12 | Permalink |
15 oktober 2008
drop.io voor talen
Al eerder ontving ik een prachtige bijdrage van Albert Breeuwsma, werkzaam op een VO school in Sneek. Nu verrast hij me opnieuw met een mooi voorbeeld van hoe je ICT heel concreet kunt inzetten in het taalonderwijs!

"De oplossing die ik nu gebruik is drop.io. Dit platform maakt het je wel heel gemakkelijk om onder andere audiobestanden te uploaden. Verder kun je het uiterlijk uitstekend aanpassen naar eigen smaak en het is makkelijk te beveiligen met een wachtwoord om redenen van privacy. De online audiorecorder die ik eerst gebruikte was niet goed genoeg. Ik gebruik nu een losse gratis audiorecorder, nee nu eens geen Audacity, maar de Free Sound Recorder7.3.1. van brothersoft.com waarmee je zelf de kwaliteit kunt instellen. Ik gebruik nu 44.100 Khz, 64 kbit per seconde in mp3 formaat. Een mooi compromis tussen bestandsomvang en kwaliteit. Volgens systeembeheer wordt het geen probleem om het op het op het netwerk te zetten.
Het programma is verder kaal en biedt geen mogelijkheden om het geluid te bewerken. Ik wilde de opnames puur houden en daarom gebruik ik geen audacity. Als een leerling uuuhhh zegt omdat hij iets niet weet of aarzelt dan mag dat best te horen zijn in het belang van een goede beoordeling door de docent vreemde talen. De docent kan zelfs heel makkelijk een oordeel achter laten via comments en dat oordeel is alleen zichtbaar als de bezoeker het ook wìl zien.
Je kunt helaas nog geen mapjes maken voor verschillende groepjes, maar dat heb ik opgelost door meerdere drops te maken en in de welkomstpagina een paar hyperlinks te plaatsen naar de verschillende talen. De specifieke drops zijn wel beschermd door een wachtwoord.

Ik moest eerst wel even uitzoeken hoe ik bij een dialoog van twee leerlingen twee headsets kon aansluiten op één computer, maar dat viel achteraf wel mee.
In principe ben ik al verder gegaan voor verschillende collega's met een eigen site en enkele daarvan hebben al meer dan dertig opnames op hun site staan. Op dit moment heb ik al drie docenten 'om' gekregen en ik merk dat de belangstelling groeiende is. Ik heb zelfs al een reactie gekregen van een docent uit de sectie klassieke talen die ook mee wil gaan doen! Binnenkort wordt hier op school wat georganiseerdvoor de secties vreemde talen en ik heb al een uitnodiging gekregen om een praatje te houden! aaaaiiiiiii.

Het platform laat zich uitstekend aanpassen naar eigen smaak via achtergrondkleur, logo en plaatjes. Om het wat persoonlijker te maken heb ik bij frans een klassenfoto geplaatst. Als docent kun je ook prima een komende opdracht plaatsen als notitie of een compleet document met voorbeeldteksten, opdrachten die nog komen en dergelijke. Het mooie is natuurlijk de uitstekende geluidskwaliteit en het gemak voor de docentom te beluisteren wanneer het hem of haar uitkomt.

Ook de leerlingen vinden het heel spannend en leuk dat ze nu zichzelf of hun klasgenotenkunnen beluisteren, en natuurlijk het feit dat docenten op internet een beetje met hun tijd meegaan! De docent kan gewoon een paar leerlingen per keer naar de computerruimte sturen om een opname te maken en ervoor kiezen via de instellingen of de leerling rechtstreeks kan uploaden of eerst naar de docent zelf. Deze kan via de gekoppelde e-mailadressen in een keer makkelijk 30 bestanden als bijlage versturen naar zijn eigen drop.

Ik wilde eerst een losse microfoon op steel met voet kopen. Deze zijn er al voor minder dan 10 euro in de supermarkt, van Trust bijvoorbeeld. Mijn vroegere ervaring met audio en een audiotaperecorder was dat je dan heel duidelijk in de microfoon moet spreken. Je krijgt dan soms de gênante situatie van 'botsende hoofden' of 'ja-knikkers', het vergeten van het doorgeven van een handmicrofoon of een spreker die naast de microfoon spreekt en veel slechter is te horen dan de andere. Met een headset heb je bijna volledige vrijheid van bewegen en een constante kwaliteit en je kunt rustig ontspannen op je stoel zitten.

Toen ik ben gaan testen op een moderne pc die op ons netwerk zijn aangesloten had ik een wel een vervelend probleem. De audiopoorten zitten enigszins verdiept in een gleuf aan de voorkant van de pc. De vorm van de audiosplitter dwingt me om de splitter een kwartslag te draaien. Daarbij is de andere poort geblokkeerd. Dat betekent bij afluisteren na inspreken dat je steeds de splitter en stekkers moet wisselen. Dat is niet echt handig. De afstand van de groene en roze poort is te klein om twee splitters naast elkaar te gebruiken. Ik ben op internet gaan zoeken naar andere oplossingen en gelukkig zijn die er. Er bestaan audiosplitters met verlengkabeltje. Nu zitten de twee stekkers elkaar niet meer in de weg."

Tot zover de bijdrage van Albert. Duidelijker had hij zijn project niet kunnen beschrijven!
Albert, opnieuw bedankt en het zou mooi zijn wanneer mensen hier reageren als ze wat hebben aan al het werk dat je (voor ze) gedaan hebt...

Geplaatst door Willem Karssenberg om 23:16 | Permalink |
Cursusmateriaal beschikbaar
Ik noemde het gisteren al, maar omdat niet iedereen direct getriggerd wordt door een tekstlink hier nog even een apart bericht over het cursusmateriaal dat ik mijn laatste workshop gebruikt heb. Het bestaat vrijwel volledig uit allerlei mogelijkheden die je dankzij je Google account kunt uitnutten.
De enige uitstapjes die ik naar niet Google applicaties heb gemaakt is naar drop.io en naar Wordle. De eerste gebruikte ik als uitvalsbasis om de deelnemers wat te laten plaatsen en om zo te laten ervaren hoe makkelijk het is om iets te delen.
Wordle gebruikte ik gelijk na de etenspauze. Ik vroeg iedereen om in één woord te reageren op wat ze tot nu toe van de workshop vonden. Toen ze nog niet binnen waren had ik natuurlijk het create venster in Wordle geopend. Ik typte ieder woord dat ik hoorde in het venster en klikte vervolgens op: Go!
Er kwamen letterlijk kreten van verbazing en verwondering uit de zaal! Ze zagen gelijk hoe je zoiets met een groep zou kunnen toepassen... het overkwam ze zelf namelijk ook!

Zoals je ziet is het cursusmateriaal gemaakt in een Google Site. Heb je eventueel aanvullingen, dan hoor ik het graag. In zo'n wiki is dat namelijk zo gedaan!



Niet alles wat hier wordt aangeboden is behandeld en dat kan natuurlijk ook niet binnen de beschikbare tijd. In de inleiding heb ik de meeste onderdelen heel kort toegelicht en de deelnemers vervolgens uitgenodigd om de dingen die hen het meest aanspreken in eigen tempo te gaan doornemen. Wel heb ik gevraagd of ze met een iGoogle pagina wilden beginnen. Na de pauze heb ik Google Sites gedemonstreerd, uiteraard aan de hand van bovenstaande site, en gevraagd er zelf een aan te maken. De meesten vonden dit veel zinniger en makkelijker dan het maken van een weblog, waarbij ze waarschijnlijk vergaten dat ze inmiddels heel veel hadden bijgeleerd...
Waar ik helaas niet aan ben toegekomen is het onderdeel Social Bookmarking, maar dat zou in dit verband ook een regelrechte overkill geweest zijn. Misschien moet ik dat onderdeel er wel gewoon uithalen. Wat vind jij?

Geplaatst door Willem Karssenberg om 20:55 | Permalink |
Foto inzoomen met Google Maps API
Een rare titel voor een bericht maar ik kon zo snel niets anders verzinnen dat de lading beter dekt.
Wanneer je de mogelijkheid wilt hebben om op een foto of andere afbeelding in te zoomen kun je nu gebruikmaken van een gratis programma dat beschikbaar is gesteld door de UCL Centre for Advanced Spatial Analysis met de naam: Google Maps Image Cutter.

Het werkt heel simpel: Plaats de foto die je wilt gebruiken in een aparte directory. Start het programma (via het .bat bestand) en open de foto. Kies voor create en het programma gaat aan het werk. Het verdeelt de foto in meer dan 300(!) kleine bestandjes en plaatst die in een aparte directory. Daarnaast maakt het programma een html bestand waarmee je het resultaat lokaal kunt bekijken. Binnen een paar seconden is het programma daarmee klaar!

Als je het resultaat op internet wilt publiceren plaats je alles op een webserver. Je hebt dan wel een Google API key nodig, maar die kun je hier gratis aanvragen. De code die je krijgt plaats je in het html bestand op de plek waar staat: PUTAPIKEYHERE. Dat is alles!

Een voorbeeld zie je hieronder. Dit is een foto die m'n vrouw met telelens gemaakt heeft van man- en zoonlief vanaf de camping van de Via Ferrata in Evolène waar wij onszelf even uitlieten:-)

Klik hier om het resultaat beeldvullend te bekijken. Wat je niet ziet is dat we wel degelijk gezekerd zijn hoor...

Geplaatst door Willem Karssenberg om 17:37 | Permalink |
14 oktober 2008
Mensen, het is tijd!
Niet te geloven, wat een gretigheid!
Vandaag mocht ik weer een hands-on workshop verzorgen in Hengelo. Deze was aangekondigd als: werken met web2.0 mogelijkheden in het onderwijs, maar naarmate ik meer nadacht over de inhoud en rekening houdend met de ervaring die ik tijdens de eerste bijeenkomst had opgedaan besloot ik de deelnemers zoveel mogelijk verschillende gebruiksmogelijkheden van Google te laten zien. Niet om reclame te maken, maar om ze zo min mogelijk te confronteren met verschillende inlognamen en wachtwoorden. Die zijn tenslotte snel vergeten. Ik heb een programma samengesteld met naast een paar verplichte items veel verschillende dingen waaruit een keuze gemaakt kon worden.
Als eerste heb ik ze geleid naar drop.io/samendelen van waaruit ze naar het cursusmateriaal konden gaan. Vanaf dat moment mocht iedereen in eigen tempo werken.
Het bleek een prima formule waar iedereen mee uit de voeten kon. Opvallend was hoeveel deelnemers teruggrepen op het twee weken geleden aangemaakt weblog. Na een algemene presentatie ging men lekker aan het werk en om 16.30 uur moest ik een paar keer roepen dat het pauze was en het lokaal gesloten ging worden. Toen ik (naar ik dacht) als eerste terugging naar de ruimte zat er alweer iemand te werken en datzelfde herhaalde zich om 18.00 voor de lange pauze. Ook aan het eind van de sessie om 20.00 uur moest ik iedereen vragen om nu eens een keer af te sluiten want men ging rustig door! Wat een super gemotiveerde groep!
Bij de evaluatie werd het tijd voor een beetje bescheidenheid: één zeven (ik vond dat we te weinig tijd kregen), één tien (gewoon geweldig) veel achten en een paar negens. Met applaus nam de groep afscheid.
Voor alle duidelijkheid: dat vind ik geen pluim voor mezelf, maar voor de groep die met elkaar zo'n sfeer schiep waarbinnen er zo lekker gewerkt kon worden dat iedereen het jammer vond dat de tijd om was.
"Nu weet ik wat ik ga doen in de herfstvakantie!" en zo waren er meer uitspraken.
Kortom, een geweldige ervaring en een genot om op zo'n manier met leerkrachten te mogen werken (een groep waarvan ik altijd zeg dat het de ergste leerlingen zijn die je voor je kunt hebben).
Beste mensen, vanaf deze plaats wens ik jullie nog veel succes met jullie professionaliseringstraject. Tegen het ROC van Twente kan ik alleen maar zeggen: terecht dat jullie hierin investeren, ze zijn het allemaal stuk voor stuk dubbel en dwars waard!

Geplaatst door Willem Karssenberg om 23:46 | Permalink |
10 oktober 2008
Ik kan een join draaien!
Dit is een technisch verhaal en voor de meeste mensen waarschijnlijk niet interessant. Toch wil ik er een bericht van maken omdat het een leuk beeld geeft van wat je met Excel en Access kunt doen.
Probleem: Je hebt twee Excel bestanden en in beide bestanden staan gegevens die je nodig hebt voor een import naar een ander programma. Hoe krijg je die gegevens bij elkaar?

Zoals je ziet komt in elk blad de kolom Klas voor. In een klas zitten vaak leerlingen die verschillende studieprogramma's volgen. In de linker tabel staat welke vakken aan welke klassen gegeven worden. In de rechter tabel staat welke studieprogramma's in welke klassen voorkomen. Het programma dat we gebruiken wil echter weten welke vakken an welke studieprogramma's gekoppeld zijn. Daarvoor moet ik dus gegevens uit beide tabellen combineren.



Dit kan met behulp van Access.
Je kunt in Access Excel bestanden als tabel definiëren.
Gewoon rechtsklikken in het scherm en de bestanden selecteren die je nodig hebt.


Vervolgens kun je een query maken waarbij je aangeeft welke velden uit welke tabel je wilt gebruiken.
Ook hier geldt weer: rechtsklikken in de query om de tabellen toe te voegen die je wilt gebruiken.

Leg een relatie tussen de overeenkomende velden door ze met de muis met elkaar te verbinden.
In de query voeg ik nog twee kolommen toe die het programma straks nodig heeft, namelijk volgnummer en of het vak wel/niet verplicht is. In beide kolommen mag telkens hetzelfde staan.

Nu moet er nog wat aangepast worden aan de eigenschappen om te voorkomen dat regels vaker voorkomen. Daarvoor zeg je bij unieke waarden: ja


Deze query kun je exporteren als .csv bestand en dat kan worden aangeboden aan Magister. Dit scheelt enorm veel tijd omdat nu niet meer alle vakken één voor één hoeven te worden aangemaakt waarbij dan ook nog de koppeling gelegd zou moeten worden naar de juiste studieprogramma's.

Het resultaat ziet er simpel genoeg uit:
Voor veel mensen zoals gemeld niet boeiend, maar ik ben heel blij dat ik met behulp van een paar collega's nu geleerd heb hoe ik een join kan maken van gegevens uit verschillende bestanden. En als je het eenmaal gedaan hebt lijkt het ontzettend simpel...

Eerlijk gezegd ben ik er gewoon hartstikke trots op dat het me gelukt is om zo 2 bronnen bij elkaar te brengen, want we zagen het deze week even niet meer zitten. Nu is mijn weekend al helemaal goed!

(Dit is een testbestand. In het echt zien de vakbenamingen er een stuk onlogischer uit)

Geplaatst door Willem Karssenberg om 14:08 | Permalink |
09 oktober 2008
Ik stuur je die url wel even
Ik stuur je die url wel even...

Hoe vaak hoor je iemand dat niet zeggen of hoe vaak beloof je dat zelf?
Maar wat nu als je meer dan een url wilt versturen? Ook dat kan nu met één url!
Je gaat daarvoor naar http://shrink2one.com/ en voert simpelweg alle url's in die je wilt versturen. Vervolgens kan je er nog een titel aan geven en zelfs een wachtwoord. Druk op "Shrink now" en er wordt een korte url gegenereerd die je kunt versturen of opnemen in een eigen pagina.
Het resultaat ziet er dan als volgt uit: voorbeeld
(sorry dat ik niet iedereen opgenomen heb, maar ik was te lui om alle url's te copiëren)

Tussenstand Klimaatwet: Al 44 ondertekeningen via mijn site. Klik hier om te tekenen...
(Nog steeds nummer 4 in de blogbattle ranking.)

Geplaatst door Willem Karssenberg om 21:47 | Permalink |
08 oktober 2008
Keynote EduExchange bekend

De EduExchange is een jaarlijkse ontmoetingplaats voor professionals (beïnvloeders en beslissers) uit het onderwijs en direct aangrenzende sectoren. Dit jaar organiseren Kennisnet, SURFfoundation, EduStandaard en NEN alweer de vijfde editie van dit congres, met opnieuw een inhoudelijk sterk programma over standaarden in het onderwijs. Deze lustrumeditie staat in het teken van 'Open'. Daarmee wordt gedoeld op open standaarden en methodieken, open verbindingen in het onderwijs en tussen deelnemers aan het congres.

Mag jij wel van je leidinggevende, noteer dan: EduExchange 2008 - 17 december - NBC Nieuwegein

Je kunt kiezen uit zes programmalijnen: organiseren van het leren, arrangeren van het leren, vastleggen van het leren, begeleiden van het leren, identity management en auteursrecht.
Vanaf 1 november zal op http://www.eduexchange.nl/ het volledige programma te bekijken zijn, maar de keynote spreker is al bekend: Ahrash N. Bissell, executive director Creative Commons Learn.

"ccLearn is a division of Creative Commons which is dedicated to realizing the full potential of the Internet to support open learning and open educational resources (OER). Our mission is to minimize barriers to sharing and reuse of educational materials — legal barriers, technical barriers, and social barriers." (bron)

Er zijn Nederlanders die hem al eerder gezien hebben op de OpenCourseWare conferentie, maar dat was in Utah, USA, zie verslag. Nu dus in Nederland!

Verder is de organisatie druk bezig om ook een bloggers spot in te richten tijdens de conferentie. Ze weten dat ook ik vorig jaar naarstig op zoek was naar een verbinding en ik kreeg een seintje dat daar nu wat aan gaat gebeuren! Een mooie erkenning van het fenomeen bloggen én het betekent dat we straks dus lekker kunnen bloggen, twitteren, streamen enz.

Aanmelden kan via de website en je komt gelijk op de online deelnemerslijst terecht! De eerste edublog-ster staat er al:-)


Geplaatst door Willem Karssenberg om 20:56 | Permalink |
07 oktober 2008
Masterclasses in Twente II
Vandaag in feite een herhaling van vorige week en ik zou zo naar dat bericht kunnen verwijzen want ondanks het feit dat de groep nu groter was (24) verliep het programma eigenlijk net zoals vorige week.
Toch wat observaties:
  • Waarom heb ik toch anderhalf uur nodig voordat ik de deelnemers hands-on aan het werk durf te laten gaan? Dat moet korter!
  • Het aanmaken van een Gmail account is voor sommigen een schier onmogelijke opgave. Ligt dat nu aan de onleesbare captcha's of aan de hardnekkige cache van de server die op een gegeven moment meer verzoeken domweg niet toestaat?
  • Wat zijn er toch veel mensen die de tabbladen van IE7 niet gebruiken: alles wordt in een nieuw scherm geopend!
  • Wisselen tussen browser vensters in de statusbalk is er vervolgens niet bij, waardoor dezelfde pagina soms 3X openstaat.
  • Het begrip URL (dat is het adres waar je weblog op te vinden is) is niet voor iedereen even vanzelfsprekend
  • Delen van kennis is niet voor iedereen vanzelfsprekend...
  • "Geef ons een stappenplan op papier! Hoe moeten we hier anders mee leren werken?"
  • Wat kun je toch veel met een rechtermuisknop!
  • Het was veel te kort, we hebben meer tijd nodig!
  • Is dit nu alles wat je kunt met een weblog? (na het aanmaken van één bericht)

Maar ook heel veel enthousiasme en leergierigheid! Wel de duidelijke vraag: wat kan ik hier nu mee in mijn onderwijs? "We hebben al N@tschool".
Net zoals vorige week werd ik beoordeeld met gemiddeld een 8, een paar negens en een 7. Ruim voldoende dus...

Kortom, ik ben heel benieuwd naar mijn volgende sessie waarin ik allerlei web2.0 toepassingen ga demonstreren en zelf ga laten gebruiken!
(iemand nog ideeën?)

Tussenstand Klimaatwet: 41 ondertekeningen via mijn site. Klik hier om te tekenen...
(Nog steeds nummer 4 in de blogbattle ranking)


Geplaatst door Willem Karssenberg om 23:34 | Permalink |
06 oktober 2008
Don't break me the back open
All people, that have I again. I don't know if my stone cole english is good enough for such a performance:
Dear Willem,
I am writing to ask if you might consider being interviewed as part of a series of podcasts we are producing during this year's EDUCAUSE ANNUAL Conference. It shouldn't take more than about 20 minutes, and we plan to provide you with a list of questions prior to the interview. The interviews are conducted in a very informal, relaxed manner, and we feel they serve as a great complement to the other activities hosted at the conference. We have produced a similar series for the past few years and the response has been very positive.
If you'd like to accept our invitation, and I hope you will, please paste this URL into your browser to schedule a time most convenient for you:
http://net.educause.edu/xxxxxxx
I would be very happy to address any questions or concerns you may have about this project. I sincerely appreciate your willingness to consider this request.
Regards,
Gerry xxxxxx
Multimedia Producer
Waar ik benieuwd naar ben is of alle Educause gangers dit verzoek krijgen. Waarom moeten ze mij nu hebben en wat kan ik ze vertellen, behalve dan dat ik heel blij ben om erheen te mogen gaan?
Titel uit het boekje: I always get my sin

Tussenstand Klimaatwet: 33 ondertekeningen via mijn site. Klik hier om te tekenen...
(Nog steeds nummer 4 in de blogbattle ranking)

Geplaatst door Willem Karssenberg om 22:48 | Permalink |
Studiereis CvI Educause Orlando
De deelnemers aan de de door het CvI georganiseerde studiereis naar de Educause in Orlando kregen onlangs op de kennismakingsbijeenkomst een prachtig uitgevoerd programmaboekje uitgereikt. Het boekje is nu ook digitaal beschikbaar en wellicht ook interessant voor mensen die op eigen/andere gelegenheid naar Orlando gaan.
Het is samengesteld door Kees Engelhart van Noordhoff Uitgevers. Het is eigenlijk geen boekje, maar een print van een digitaal product. Zo kon de inhoud zo actueel mogelijk gehouden worden. Volgens Noordhoff de manier waarop ze hun leermiddelen ook aanbieden...
Programma Studiereis Orlando - Upload a Document to Scribd

Geplaatst door Willem Karssenberg om 22:04 | Permalink |
Leerling Administratie Systeem op USB
En alweer kom ik via een reactie op m'n weblog terecht bij een edublogger die ik nog niet kende, maar die super ideeën heeft én in de praktijk brengt!
Vandaag in de etalage dus het weblog van Kobus van der Slossen met speciale aandacht voor zijn bericht over:

Leerling Administratie Systeem - do it yourself

Daarin beschrijft hij hoe hij met succes TiddlyWiki inzet als een heel simpel Leerling Administratie Systeem met als grote voordeel dat hij alle info makkelijk mee kan nemen op een usb stick. In een ROC moet alles vaak groot en gestandaardiseerd zijn (met alle beperkingen vandien voor het dagelijks gebruik door docenten) maar Kobus werkt op een basisschool en kan lekker z'n eigen gang gaan en keuzes maken:-)

"De grote kracht van TiddlyWiki is de ontzettende eenvoud van het programma. Het is en blijft één enkel bestand dat nauwelijks ruimte in beslag neemt. De 'Tiddlers' openen vlot op je scherm en het systeem is snel en makkelijk te vullen. Elk stukje informatie hoef je maar één keer in te vullen.
Natuurlijk is het geen volledige leerling administratie systeem, maar het werkt zoveel beter dan de papieren versie die ik eerst had. Dankzij TiddlyWiki kan ik korte fragmenten van informatie direct koppelen en vind ik alles eerder terug. Daardoor ben ik tevens eerder geneigd het systeem te vullen met informatie.
Op mijn school zijn er meerdere leerkrachten die TiddlyWiki gebruiken. Voor leerlingen, of als klassenkladblok om gewoonweg wat hersenspinsels in kwijt te kunnen."

Lees zelf hoe Kobus zijn Tiddlywiki heeft ingericht en gebruikt op zijn weblog en abonneer jezelf op de RSS feed. Hij heeft vast nog meer voor ons in petto!

Je vindt een Nederlandstalige handleiding van Tiddlywiki via een bericht bij Fred Zelders. Fred schrijft vaker over deze wiki, kijk maar...
En Kobus, als je dit leest, word jij de 30e gast die zich aanmeldt voor het edublogdiner?

Tussenstand Klimaatwet: 31 ondertekeningen via mijn site. Klik hier om te tekenen...
(Nog steeds nummer 4 in de blogbattle ranking)

Geplaatst door Willem Karssenberg om 20:36 | Permalink |
05 oktober 2008
Dag van de leraar

Zoeken via blogsearch op Dag van de leraar maakt me niet veel wijzer. De enige blogger die er vandaag over schrijft is er zelf niet bijgeweest, maar gelukkig komt er een reactie van een lezer binnen:
"Geen geitenwollensok gezien... wel veel inspiratie opgedaan :)"

En inspiratie, daar gaat het om!

Dus vergeet mijn flauwe opmerkingen over geitenwollen sokken en klankschalen. Misschien was ik vandaag wel degene die hardstikke gek was om de hele dag met de computer op schoot te zitten en had ik er inderdaad lekker op uit moeten gaan om inspiratie op te doen!

Morgen een herkansing op school. Zal er gebak staan voor de leerkrachten?
Ben je leidinggevend en lees je dit vanavond nog? Rij dan morgen even snel langs het vlaaienbakkertje. Je wilt niet weten hoeveel zo'n kleine geste opbrengt...

Geplaatst door Willem Karssenberg om 23:01 | Permalink |
Drie wijzen naar het oosten
Lep op: Het volgende bericht is volledig off-topic en heeft niets met ICT en onderwijs te maken.

Onze zoon zit nu een week in een kibboets en de eerste beelden zijn binnen. Als je daar nog nooit geweest bent zegt het je niks maar bovenstaande foto is zo typerend voor een volunteersverblijf dat het weer helemaal begon te kriebelen bij me. Voor ik het in de gaten had zat ik het afgelopen weekend dus te zoeken naar goedkope vluchten die kant op. In de kerstvakantie is vanaf Schiphol alles al vol of onbetaalbaar. Maar dankzij (lang leve) internet en zoekmachines kwam ik op een gegeven moment bij vluchten vanaf het vliegveld Keulen-Bonn. Dat scheelt echt honderden euro's en is voor ons niet veel verder rijden dan vanaf hier naar Schiphol. Dus hebben we de knoop doorgehakt en toch maar geboekt. Dan moet de verbouwing maar wat langer duren!
Gingen we vorig jaar met onze zoon dochterlief opzoeken, nu gaan we met dochterlief richting zoon. (Ze trok zo'n pruilmondje toen ik haar vertelde dat we met z'n tweeën die kant opgingen dat ik wel overstag moest gaan en haar meenemen:-)
Gelijk maar een autootje gehuurd zodat we ons vrij kunnen bewegen (voor zover roadblocks dat mogelijk maken).
Op het programma staan het uiterste noorden van Israël om zoonlief op te pikken, dan voor 2 dagen naar Jeruzalem, dan de Dode zee om de wadi bij Ein Gedi te beklimmen en vervolgens via Masada naar Eilat om lekker te snorkelen. En natuurlijk veel herinneringen ophalen. Ik kan haast niet wachten tot het zover is....
Tussenstand Klimaatwet: 27 ondertekeningen via mijn site. Klik hier om te tekenen...
(Nu nummer 4 in de blogbattle ranking)

Geplaatst door Willem Karssenberg om 21:38 | Permalink |
Even een geluidsopname maken

Je kunt via Utterli.com heel makkelijk een geluidsopname toevoegen aan je weblog, gewoon door de boodschap online op de site in te spreken. Daarnaast kun je ook een bestaande opname uploaden. Het werkt heel makkelijk via een Flash schilletje en je hoeft dus verder niets te installeren.
Mobile post sent by Trendmatcher using Utterli. reply-count Replies. mp3
Zoals je in het balkje hierboven ziet kun je ook via Utterli reageren. Dat kun je ook weer doen door een boodschap in te spreken! Probeer maar uit...
Tussenstand Klimaatwet: 26 ondertekeningen via mijn site. Klik hier om te tekenen...

Geplaatst door Willem Karssenberg om 14:39 | Permalink |
Tafelschikking edubloggers
Bij de Wiskundemeisjes kom ik een mooie breinbreker tegen die er met enige vertaling zo uitziet:
Op een edublogdiner mogen 48 edubloggers -geen van allen op de hoogte van tafel-etiquette- een grote, ronde tafel delen. De tafel is al gedekt en tussen elke twee borden ligt een servet. De gastheer plaatst de edubloggers één voor één. Zodra een blogger gaat zitten, pakt hij/zij een servet links of rechts van zijn/haar bord. Als er aan elke kant nog een servet ligt, dan kiest hij er willekeurig één van de twee. De gastheer ziet niet welke servet de blogger pakt. Hoe moet de gastheer de bloggers neerzetten om het verwachte aantal bloggers zonder servet zo groot mogelijk te maken?
Eerlijk gezegd is dit soort raadsels, zelfs bij dit weer, aan mij gewoon niet besteed. Ik zou niet weten hoe ik zo'n vraagstuk zou moeten oplossen. Heb het drie keer doorgelezen en denk nog steeds: ja, en nu? Blijkbaar heeft het dus met wiskunde te maken en daar ben ik altijd heel slecht in geweest. Zijn hier geen computerprogramma's voor?

Geplaatst door Willem Karssenberg om 11:57 | Permalink |
In de etalage: Leerbloggen
Leren van je leerlingen, bloggen met de klas...
Het zijn zaken die blijkbaar veel losmaken bij m'n lezers. In die zin lijkt het wel de week van de reacties op mijn weblog! Gelukkig heb ik daar nu een aparte RSS feed reakties voor.
Vandaag weer een bijdrage van Janien (The Sausage Machine) die ik graag in de etalage wil zetten:
Ja, he! Fantastisch, toch! Ook ik werd spontaan en vrijwillig geassisteerd door leerlingen bij mijn blogstart in januari 2007 n.a.v. Gedichtendag. Mijn leerling Sven Wassenaar was medebeheerder van The Sausage Machine tot hij de middelbare school verliet in juni 2008. Leerlingen én oud-leerlingen schreven op vrijwillige basis eigen blogposts en enkele onder hen startten een eigen (persoonlijke) blog op.

Het was mijn bedoeling van in het begin van ook zoveel mogelijk schoolwerk - ook voor het leesportfolio (literatuur) op leerlingenblogs of een wiki of TSM te laten verschijnen, maar dat is me slechts gedeeltelijk gelukt - ik had te weinig tijd om dat nog 'gestructureerd' en volledig in mijn vak Nederlands 'geïntegreerd' te kunnen realiseren voor mijn pensionering in januari 2008.

In elk geval is leerbloggen (of noem het technology enhanced learning) een ongelooflijk boeiende, leerrijke en gelukkig makende manier van leren - wat zeg ik - ik noem het liever een lifestyle. Leren wordt weer een 'natuurlijk' en 'authentiek' want gepersonaliseerd facet van leven. 'In web 2.0-stijl' (om het eens in jouiw woorden te zeggen) krijgt leren transparantie naar en verbinding met de wereld (hoe die ook draait) en dat is een onbeschrijflijke verrijking. Geen enkel leerboek, geen methode ook kan zich daaraan meten. Bouwen aan jezelf in permanente verbinding met andere lerenden, leermeesters en 'bezoekers', ... is spannend, vooruitstrevend en genereert op natuurlijke wijze zelfvertrouwen, geloof en creativiteit.

Ik wens Jeroen Clemens en alle edubloggers alle geluk van de wereld!
Wil je ook een bijdrage leveren en een bericht in mijn etalage plaatsen, bijvoorbeeld omdat je (nog) geen eigen weblog hebt? Als je iets te vertellen hebt waar anderen wat aan kunnen hebben (op het gebied van Onderwijs en ICT) stuur mij dan een mailtje en ik kijk wat ik ermee kan doen!

Tussenstand Klimaatwet: 21 ondertekeningen via mijn site. Klik hier om te tekenen...

Geplaatst door Willem Karssenberg om 11:34 | Permalink |
Ultiem crossposten met Utterli
Een week geleden probeerde ik Mobatalk uit, maar schreef er niet over omdat ik me afvroeg of ik dat wel zou gaan gebruiken. Nog geen week later loop ik aan tegen utterli.com en ben gelijk helemaal verkocht: wat een mogelijkheden!
Dit is crossposting in overtreffende trap!
Je kunt tekst, geluid, foto's en video plaatsen, gewoon via de site, maar ook via je mobieltje. Dat kan door te bellen, maar ook door een mailtje te sturen. Vervolgens kun je kiezen waar je het bericht allemaal geplaatst wilt hebben, waarbij je de keuze hebt uit Twitter, je weblog, Youtube, Flickr, facebook en ga zo maar door, naast natuurlijk op Utterli zelf.
Wat ik me afvraag is hoe dergelijke sites aan hun geld komen, maar zelfs als Utterli zou verdwijnen (wat ik niet hoop) staat je filmpje dus mooi bij Youtube en je foto bij Flickr. Je kunt de tool dus met een gerust hart gebruiken (tenzij je ervoor terugdeinst om hen al je wachtwoorden toe te vertrouwen). Je kunt ervoor kiezen alles wat je plaatst automatisch door te zetten naar andere sites of dat per bericht bepalen.
Het mooie is dat je in één bericht zowel audio, tekst foto's als filmpjes kunt plaatsen. Filmpjes en audio kun je uploaden vanaf je computer maar ook direct opnemen via Flash (dus geen java nodig). Natuurlijk biedt Utterli RSS feeds en allerlei widgets zoals hieronder.
Kortom, er is heel veel mogelijk met deze tool die ik zeker vaker ga gebruiken! Prettig voor mij is dat de interface ook prima werkt met mijn Asus 701. Alles komt keurig in beeld.

Tussenstand Klimaatwet: 13 ondertekeningen via mijn site. Klik hier om te tekenen...

Geplaatst door Willem Karssenberg om 00:10 | Permalink |
04 oktober 2008
Leren van je leerlingen... en lezers
Tot gisteren bood ik geen RSS feed aan voor de reacties op dit weblog. Ik kan me voorstellen dat niet iedereen die allemaal handmatig volgt terwijl er toch vaak heel waardevolle aanvullingen in staan op de berichten die ik plaats.
Zo reageerde Jeroen naar aanleiding van het project Bloggen met de klas:
Je zegt "zie je dat er een aparte server voor is ingericht met daarop Wordpress".
Het leuke is dat dat gedaan is door een leerling uit die zelfde 4e klas. Ik ontdekte dat hij daar goed in is en heb hem gelijk ingeschakeld. Binnenkort gaan we ook samen een workshop geven over bloggen voor collega docenten. Dat is pas leuk leren, ook voor mij.
Kijk, daar leer ik dan ook weer van!
Daarom vanaf nu ook een RSS feed voor de reacties op dit weblog, zodat je in principe niets meer hoeft te missen!

Trouwens, waar blijven nu jullie handtekeningen voor het klimaat? Ik schaam me dood met maar 9 handtekeningen tot nu toe!
Stel me niet teleur en klik snel even hier om te tekenen...

Geplaatst door Willem Karssenberg om 21:12 | Permalink |
03 oktober 2008
Teken voor die klimaatwet!
Normaal gesproken ben ik niet zo voor allerlei akties via m'n weblog, maar hieraan wil ik graag meedoen om 3 redenen:
  1. Ik sta helemaal achter de doelstellingen!
  2. Wanneer de meeste bezoekers via mijn weblog hun handtekening zetten win ik een prachtige rugzak met solarpaneel!
  3. Ik wil deze winter wel weer mee met de lesweek op locatie en als er geen sneeuw ligt heb ik een probleem. Het klimaat mag dus niet verder opwarmen!
Hierbij dus een oproep aan al mijn lezers om te tekenen via die groene banner in de sidebar op mijn weblog, of klik hier. Ik schijn meer dan 1000 lezers te hebben. Laat dat nu dan maar eens zien! Je krijgt er dagelijks mooie berichten voor terug tenslotte...
Hier kun je zien hoeveel mensen via welk weblog gestemd hebben: blogbattle ranking

Geplaatst door Willem Karssenberg om 22:07 | Permalink |
02 oktober 2008
Eten met edubloggers op 10 november
lopend buffetEven leek het erop dat ik er zelf niet eens bij zou kunnen zijn, maar inmiddels heb ook ik me aangemeld via het aanmeldformulier en daarmee staan we nu al op 23 deelnemers, volgens mij het aantal dat er vorig jaar ook was. Maar zoals Pierre het zo mooi in zijn bericht formuleert:
newbies, wannabies, lurkers, visitors, residents, natives, immigrants, gamers, traditionalisten, en iedereen die ik vergeten ben is welkom!
Dus lijkt het je leuk om lekker ongedwongen te eten en te praten met met wat edubloggers meld je dan aan. De bindende factor is een gemeenschappelijke interesse in onderwijs/leren, weblogs in het bijzonder en Social Software in het algemeen.
Locatie is ergens in Utrecht op 10 november aanstaande. Meer informatie en de deelnemerslijst vind je op de wiki die Jeroen van Beijnen beschikbaar heeft gesteld. Karin Winters heeft aangeboden een en ander samen met Jeroen te organiseren.
Vorig jaar stelde ik voor een locatie te kiezen met grote ronde tafels, zodat je makkelijk met meer dan 4 mensen in gesprek kon komen. Dat lukte prima bij de chinees die we vonden en die mooie draaiplateaus in het midden plaatste. Toch was het gevolg dat veel mensen (ik ook) op één plaats bleven zitten.
Daarom stel ik nu voor een buffetrestaurant te zoeken waardoor we wel gedwongen worden om ongedwongen te lopen en elkaar aan te schieten. Als iemand een suggestie heeft voor een dergelijk restaurant, dan houden we ons van harte aanbevolen. Het hoeft zeker niet persé een wokrestaurant te zijn, als het maar gezellig is en op loop/ov afstand van het station in Utrecht?

Geplaatst door Willem Karssenberg om 23:17 | Permalink |
Aantal edublogs stijgt spectaculair!

Een tijdje geleden kwam er een bericht voorbij dat zonder enige onderbouwing beweerde dat het aantal weblogs spectaculair aan het dalen is.
Met dezelfde onderbouwing durf ik nu te stellen dat het aantal edublogs op dit moment spectaculair stijgt. Sinds dinsdag gaat er geen dag voorbij of ik ontdek wel weer een nieuwe!
Nu meldt Jeroen Clemens van de Helen Parkhurst school zich heel bescheiden als beginner, terwijl hij zo te zien al lang bezig is met weblogs in het onderwijs.

Zo is hij het project Bloggen met de klas gestart:

"Als leerlingen Nederlandse literatuur lezen, probeer je manieren te bedenken waardoor leerlingen nadenken over wat ze hebben gelezen. Vaak worden dat boekverslagen, die vaak vreselijk zijn om te lezen en te schrijven. Leerlingen nemen vaak van alles over van internet en het is alleen een verplichting om iets in te leveren. Dus ik zocht wat anders.
Een paar weken geleden heb ik er met een 4 VWO klas voor gekozen om de laatste 3 jaar van school literaire blogs te gaan schrijven. Zie
NE-HP-Weblogs
De verplichtingen en regels zijn licht: schrijf elk jaar over de 4 of meer boeken die je hebt gelezen en je reageert minstens 3 keer per jaar op een andere weblog. Veel meer wordt op prijs gesteld.Je mag zoveel schrijven over literatuur als je wilt, het kunnen betogen zijn om iemand over te halen, recensies, etc.
Mijn idee is om te kijken wat er gaat gebeuren en zoveel mogelijk ervoor te zorgen dat zij nadenksn, schrijven en met elkaar in gesprek gaan.
Ik vind het heel erg spannend en de eerste geluiden zijn veelbelovend."
(bron)

Behalve dat is Jeroen nu dus ook z'n eigen edublog gestart: weer een edublog
en alsof hij van geen ophouden weet nog een apart weblog Nederlands voor zijn school!

Zo te zien pakt Jeroen de zaken goed aan want als je naar de url's van al deze weblogs kijkt zie je dat er een aparte server voor is ingericht met daarop Wordpress. De leerlingen die hun literatuurblogs gaan bijhouden worden dus keurig gefaciliteerd. Tip: klik eens een paar van die blogs aan en verbaas je over het gemak waarmee ze gevuld lijken te zijn...

Geplaatst door Willem Karssenberg om 22:49 | Permalink |
Sponsor gevonden!
Soms helpt het als je een beetje aan de bel trekt, maar in dit geval was het achteraf misschien helemaal niet nodig geweest. Ik werk namelijk ook voor een halve dag in de week voor het Consortium voor Innovatie en toen ze daar mijn oproep lazen belden ze me gelijk op met de boodschap: Willem, maar dan ga je toch namens ons! Hoe kun je innoveren als je niet op de hoogte blijft van alle ontwikkelingen?
Gevolg is wel dat ik me nu ook namens hetzelfde Consortium "moet" opgeven voor CompetentCity 2008 en voor de EduExchange, maar dat neem ik graag voor lief!

Helaas voor de mensen die gereageerd hebben en in hetzelfde schuitje zitten kan het Consortium niet meer mensen faciliteren, maar ik zal zo goed mogelijk proberen verslag te doen van mijn ervaringen voor iedereen die om welke reden dan ook niet in staat is om deze evenementen bij te wonen. Ik ben blij dat ik het Consortium mag vertegenwoordigen en zal proberen mijn ROC-pet thuis te laten...

Geplaatst door Willem Karssenberg om 13:00 | Permalink |
01 oktober 2008
Een vliegende start!
En ik had m'n cursisten gisteren nog zo gewaarschuwd: Denk erom, een weblog starten is een fluitje van een cent maar om hem in de lucht te houden... dat is de grootste uitdaging!

Het heeft Mark Franssen en Greetje Berghuis er niet van weerhouden om maar gelijk serieus te beginnen met een weblog voor taalstagiaires: werktaalstage.blogspot.com.

Ik ben helemaal verrast door wat ik dankzij een reactie van Mark onder ogen krijg:
"Nieuwe cursus, nieuwe aanpak. We willen jullie op een andere manier dingen laten zien dan we normaal doen. We vinden het belangrijk dat iedereen actief is en actief zijn mening geeft; niet alleen mondeling maar ook schriftelijk. In deze weblog vind je allerlei filmpjes die te maken hebben met werken. We zullen er steeds nieuwe onderwerpen bijplaatsen. De bedoeling is dat je kritisch naar deze filmpjes kijkt en daar op reageert. Soms moet je vragen beantwoorden, soms moet je je mening geven. Je reactie is wel elke keer schriftelijk. Ben niet bang om spelfouten te maken. Dat is nu nog niet belangrijk. Als je vaak schrijft, gaat dat elke keer beter."

Mark Franssen en Greetje Berghuis zijn beiden werkzaam bij het stagebureau van het College voor Educatie, ROC van Twente. Via dit bureau helpen zij anderstaligen aan stageplaatsen in hun oude vakgebied of aan een stageplaats waar ze zich kunnen heroriënteren op hun toekomst. Prachtig werk waarmee je mensen per week ziet groeien en bloeien, maar waarbij zij ook de kans krijgen om bij allerlei bedrijven een blik achter de coulissen te werpen. Maar het mooiste moment is natuurlijk dat moment waarop de cursist trots komt vertellen dat hij een baan heeft.

Een geweldig idee om het werk dat zij doen met een weblog te ondersteunen, waarbij ze telkens nieuwe filmpjes kunnen laten zien en de cursisten om reacties vragen! Jammer genoeg heb ik niet de adressen van de weblogs genoteerd die gisteren aangemaakt zijn, dus als er inmiddels nog meer juweeltjes gestart zijn hoor ik dat graag!

Geplaatst door Willem Karssenberg om 22:02 | Permalink |
ICT loze zondag
Het lijkt er verdacht veel op dat de organisatoren van de dag van de leraar bewust moeite hebben gedaan een programma samen te stellen waarin hoe dan ook geen ICT voorkomt!

"Zondag 5 oktober kunnen leraren inspiratie opdoen en uitdragen tijdens de Dag van de Leraar. In het Openluchtmuseum te Arnhem wordt een veelbelovend programma samengesteld met, door en voor leraren. Alle leraren zijn welkom, alleen, met collega’s of met hun gezin." (bron)

Nu is het Openluchtmuseum een prachtig museum waar ik ooit met veel genoegen heb rondgewandeld en gekeken. Maar om dit nu een inspirerende omgeving te noemen voor leraren? Misschien wel als je je wilt wentelen en koesteren in hoe het vroeger was?
Een kleine greep uit het programma:
  • Actief bezig zijn, bewegen op muziek, meespelen op Orff- of alternatieve instrumenten
  • Stoelmassage. Bij stoelmassage wordt gebruik gemaakt van speciale stoelen waarbij nek en rug gemasseerd kunnen worden.
  • Inzichten en technieken voor het bijsturen van jezelf of collega's als je keuzes dreigt te maken die ten koste gaan van plezier en energie in je werk.
  • Wandelcoachen. Tijdens het wandelcoachen gaan we met behulp van symbolen uit de natuur op zoek naar inzicht in de eigen situatie en het verwoorden van het (nieuwe) toekomstbeeld.
  • Stille wandeling. Tijdens onze wandeling gaan we op zoek naar onze innerlijke kracht. In het 'hier en nu', in de vrijheid, liggen de antwoorden op al onze levensvragen.
  • Systemisch Onderwijs: Iedere docent heeft een achterban nodig. Collega's, familieleden, gebeurtenissen en/of opleidingen die hem steunen in het dagelijkse doen. In onze workshop onderzoeken we waar jij je steun vandaan haalt.
  • Systemisch Onderwijs: Loyaliteit. Iedereen is loyaal aan het systeem waar hij een deel van uitmaakt, maar soms botst daardoor het ene systeem met het andere. Hoe gaan we als docent om met deze complexe spanning?
  • Systemisch Onderwijs: Orde en Ordening. Ten grondslag aan gebrek aan autoriteit ligt vaak het onvermogen van een docent om zich te voegen aan de rangorde van de school en van het gezin van herkomst.
  • De winst- en verliesrekening van je loopbaan. Leraren met een ruime werkervaring (ca. 20 jaar) krijgen een scherper inzicht in hun inspiratie om voor de klas te staan, hoe deze zich ontwikkeld heeft en verder kan ontwikkelen. We kijken terug naar motivatie en kwaliteiten. Waar ben je 'sadder' en waar 'wiser' geworden en wat betekent dit voor hoe je nu je beroep uitoefent? We leggen de relatie met de ontwikkelingen in het onderwijs en proberen een blik in de toekomst te werpen.
  • Gegoochel in de les. Demonstratie van goocheltrucs (o.a. met getallen) voor bijvoorbeeld een aangename en/of efficiënte onderbreking van een les; om de aandacht weer te vangen of gewoon om even iets ludieks te doen (óók thuis!).
  • Een warm hart voor een goede start. Speciaal voor alle startende leerkrachten biedt 'Docenttalent' inspirerende workshops voor een goede start in het onderwijs. Hiernaast kan iedere starter met zijn/haar vragen bij ons terecht. Tevens worden er speeddates georganiseerd, waarin onderwijservaringen kunnen worden uitgewisseld.
  • Hatha Yoga. Yoga is een weg om te komen tot kennis en inzicht, waardoor vastgeroeste gewoontes losgelaten kunnen worden. Je oefent in concentratie op je lichaam en geest door oefeningen, meditatie en ademhaling. De verkregen ruimte is bepalend voor de kwaliteit in je leven.
  • Reiki. Reiki is een systeem van handoplegging, waarbij je levenskracht (Ki) kunt doorgeven aan jezelf en anderen. Daar knap je van op, je wordt er rustiger van, krijgt meer inzicht en overzicht. Kortom, je zit lekkerder in je vel en hebt er zin in 'om eruit te halen wat er in zit'.
  • Flow: De psychologie van de optimale ervaring Wat kunt u zelf doen om met plezier in het onderwijs te werken en te blijven werken? U wordt tijdens deze geluksvriendelijke workshop bewust dat u uw werkplezier zelf kunt beinvloeden.
  • EFT: Emotional Freedom Techniques. In deze workshop leert u hoe u zelf door middel van bepaalde technieken emotionele blokkades kunt opheffen. Deze techniek is ook voor kinderen goed bruikbaar.
  • Anders kijken, anders denken, anders doen. Door vanuit een andere invalshoek naar leerlingen, ouders, collega's en naar jezelf te kijken creeër je ruimte bij jezelf en bij de ander. Deze ruimte is nodig om in beweging te komen. Leer met coaching anders kijken.
  • Ontspanning in de klas. Voor en door de kinderen ontspanningsoefeningen in de klas. Elkaar aanraken en masseren geeft rust en minder stress. Het pestgedrag vermindert.
  • Tenen en gedrag. Wat vertellen de tenen van elk in de klas? Wat kun je daar o.a. uit 'lezen'? Een communicatieteen, een gevoelsteen... Ronde tenen, spateltenen...
  • De vloer op met Forumtheater. Hoe ga je om met een leerling die gepest wordt en hoe met de pester? En wat zeg je eigenlijk tegen hun ouders? Met het forumtheater gaan we aan de slag met deze situaties uit de praktijk. Het forumtheater geeft de aftrap en jullie springen.
  • Praktijkervaringen en pedagogische visie van een onderwijsdier. drs. Bill Banning vertelt in zijn workshop over diepe ervaringen, dromen, ingevingen en groeien in onderwijs. Leerlingen zijn voor hem een voortdurende bron van inspiratie en daarover schreef hij het boekje Onderwijsdier In Hart En Nieren. Een persoonlijke visie op groei, professionaliteit en pedagogisch vermogen. Maak kennis met een bewogen onderwijsdier, dat graag ingaat op uw vragen en reacties.
  • Wall of Inspired. Interactief welkom door woord, beeld en gebaar.
  • Workshop met paarden. Ga met de paarden op een reis langs o.a: zelfkennis, competenties, oplossingsgericht denken, natuurlijk gedrag, het zoogdier mens, intrinsieke- en extrinsieke motivatie, omgang met gehandicapten/autisme, non-verbale communicatie en "natuurlijk" leiderschap.
  • Leren Ondernemen. Een interactieve kennismaking met Ondernemend Leren. Wat zijn jouw ondernemende eigenschappen en hoe kun je die in jouw onderwijs gebruiken? Til jouw onderwijs naar The Next Level!

Zoals je ziet een boeiend programma met voor wie zich daardoor aangesproken voelt ongetwijfeld heel veel keus.
Maar als mij gevraagd was om een inspirerend programma samen te stellen ter gelegenheid van de dag van de leraar zou ik toch met heel andere dingen gekomen zijn...
Op de een of andere manier blijven zich beelden bij mij opdringen van open sandalen en geitenwollen sokken, ik kan er niks aan doen.


Geplaatst door Willem Karssenberg om 21:06 | Permalink |
<< Terug naar de startpagina