19 maart 2008
Beste Onderwijs blog: ZB Digitaal
Lees voor met webReader
Uit het juryrapport:
"Als je wilt weten of het fenomeen weblog toekomst heeft, dan zou je dat in de categorie Onderwijs moeten zien. Daar moet immers de nieuwe generatie aan de professionele deur rammelen, daar moeten nieuwe vormen in de kiem aanwezig zijn, daar moeten jongeren de grenzen van de vorm verkennen en overschrijden. Als wij in
die zin de toekomst van het weblog moeten afmeten aan de categorie Onderwijs, moeten wij de conclusie trekken: het weblog heeft geen toekomst. Bij de nominaties zijn de jongeren zelf nagenoeg afwezig. Wij roepen daarom op het weblog in het onderwijs een plek te geven en studenten daarvan de charme en het nut te laten zien. Een mooie taak voor docenten. En die docenten zijn wel weer rijk vertegenwoordigd in de categorie Onderwijs. Ze vertellen ons verhalen, nemen ons mee op reis en tikken ons op de vingers als de d’s en t’s niet kloppen. En de kwaliteit is goed, adel verplicht.
Door één log was de jury… laat ik zeggen ‘vertederd’. Het valt op dat de afgelopen tijd leden van de weblogscene elkaar aanstootten: “Kijk dat nou eens. Even blijven volgen.” Het zijn goede artikelen en analyses, maar het is vooral het bijzondere perspectief. Dat is de toegevoegde waarde: lokaal en rechtstreeks vanuit de bibliotheek.
Jeetje wat zijn wij enthousiast over de winnaar bij onderwijs: ZB Digitaal."

Vanaf deze plek wil ik Edwin van harte feliciteren met de eerste plaats in de categorie onderwijs!
Het grappige is dat hijzelf vanaf het begin heeft gezegd dat hij vindt niet in deze categorie thuis te horen. Maar de jury bevestigt mijn idee dat leren, en dus het onderwijs voor een groot deel (ook) buiten de school plaatsvindt. Of de lerenden (waar het in het onderwijs uiteindelijk om gaat) ook tot het lezerspubliek van Edwin z'n weblog behoren kun je je afvragen, maar dat geldt natuurlijk ook voor mijn weblog. Hoeveel leerplichtige lezers zal ik hebben? Maar ik richt me dan ook bewust op leerkrachten (midden)management en anderen die geïnteresseerd zijn in onderwijs en ICT.

De jury doet ook een duidelijk oproep aan het onderwijs:
"Bij de nominaties zijn de jongeren zelf nagenoeg afwezig. Wij roepen daarom op het weblog in het onderwijs een plek te geven en studenten daarvan de charme en het nut te laten zien."
Ik kan het daar alleen maar mee eens zijn. In ieder geval aan denken om volgend jaar weblogs van leerlingen te nomineren, want ze zijn er echt wel...

Geplaatst door Willem Karssenberg om 22:21 | Permalink |

Blogger Rene Nederhand reageerde op 20 maart 2008 09:19

De laatste jaren klinkt de roep om je als docent aan te sluiten bij de belevingswereld van studenten. Studenten maken gebruik van elektronische media en als docent probeer je daar in je lessen gebruik van te maken en in te zetten voor het leesproces.

Uit mijn eigen ervaring weet ik dat (HBO) studenten het internet zeer beperkt gebruiken: vooral MSN, (hot)mail, spelletjes en een beetje internetten (fok.nl). Alles wat riekt naar informatie over het vakgebied wordt bij voorkeur gemeden, behalve indien noodzakelijk voor het schrijven van een assay, desk research en dat soort dingen.

Ik kan me prima vinden in het stimuleren van blogs in het onderwijs. Dat geldt trouwens ook voor fora, nieuwsgroepen en RSS, maar we moeten vooral niet denken daarmee de student een groot plezier te doen. Het is nl. iets waar ze, een uitzondering nagelaten, nauwelijks interesse in hebben.

 
Blogger Jeroen van Beijnen reageerde op 20 maart 2008 11:16

@Rene
Ik ben het helemaal met je eens. Het gebruik van internettoepassingen door jongeren word enorm overschat.

En wij zouden binnen het onderwijs best aandacht mogen besteden aan het gebruik van verschillende toepassingen.
Maar dan moet dit wel op momenten dat studenten ook echt de vruchten van het ICT gebruik kunnen plukken. Anders ben je binnen het onderwijs echt je tjid aan het verdoen.

Ik geef zelf regelmatig workshops literatuur zoeken en merk dat studenten hier het meest in geïnteresseerd zijn als ze deze vaardigheid ook meteen binnen het onderwijs kunnen toepassen.
Studenten die de workshop alleen volgens omdat ze deze van de opleiding moeten volgen hebben hier vaak helemaal niets aan.

Hier moet je bij het inrichten van het onderwijs dus ook wel rekening mee houden. Dit geld volgens mij ook voor het gebruik van verschillende ICT toepassingen.


@Willem
Ik vind de oproep van de Dutch Bloggies juist helemaal niet geschikt voor het onderwijs. Zoals ik al bij Pierre heb gereageerd:

"Het onderwijs kan blogs inzetten om het leerproces van jongeren te ondersteunen. En niet het leerproces van jongeren gebruiken om hen te laten bloggen."

 

Een reactie plaatsen

<< Startpagina