05 februari 2008
De Tweede Kamer vraagt om advies
Lees voor met webReader
Een aantal edubloggers is uitgenodigd deel te nemen aan een panelgesprek over ICT in het onderwijs. Dit panelgesprek maakt deel uit van een landelijk beleidsonderzoek op dit gebied.
Maar wat doet een edublogger? Die raadpleegt natuurlijk zijn achterban!
Daarom hierbij een uitnodiging aan alle lezers om te reageren op de volgende vragen:

  • Wat zijn veelbelovende ontwikkelingen op het terrein van digitale leermiddelen/ ict en voor welke onderwijsdoelen kunnen deze dienstig zijn?
  • Wat zijn kansen en bedreigingen voor het bereiken van gewenste onderwijsdoelen?
  • Welke vraagstukken van invoering en beheer van ict spelen een rol?

Uiteraard hebben we de instantie die het beleidsonderzoek uitvoert toestemming gevraagd om deze vragen aan onze lezers voor te leggen en die hebben we ook gekregen, onder voorwaarde dat we de instantie zelf niet noemen. Dit om te voorkomen dat de communicatie via verschillende lijnen gaat lopen. Wel zijn zij heel benieuwd naar de eventuele opbrengst.

Daarom nodigen wij je van harte uit om te reageren bovenstaande vragen. Dat kan uiteraard via de comments, maar het mag ook via een mailtje buiten het weblog om.
Serieuze reacties worden gebundeld en meegenomen naar het panelgesprek.

John van Dongen
Gerard Dümmer
Pierre Gorissen
Willem Karssenberg
Hans Mestrum
Wilfred Rubens


Geplaatst door Willem Karssenberg om 22:22 | Permalink |

OpenID karinwinters reageerde op 5 februari 2008 23:05

Gezien de keuze van de "mannen" lijkt het me gezien hun kennis en kunde heel moeilijk daar nog extra feed back aan te geven maar "social" is heel vrouwelijk, mail volgt dus :-)

 
OpenID Elke reageerde op 6 februari 2008 22:38

Wat heerlijk dat Karin intellectueel gewicht en Y-chromosoom als gemene deler ook heeft gespot. Nou hoef ik er niks meer over te zeggen. (^_^)
Maar wat me daarvóór opviel was dit: een panelgesprek? Mailtje?
Ik vind dat zo ...
old school.
Hier hadden we de wiki voor, toch?

 
Blogger Moniek reageerde op 9 februari 2008 23:42

Toch een vreemde instantie die alleen maar mannelijke edubloggers raadpleegt... Organisatie waar toevallig ook alleen maar mannen werken? Ik heb nog een leuke foto van hoe het herentoilet er daar waarschijnlijk uit ziet!
Wil deze organisatie ook nadrukkelijk een mannelijk advies over een branche waarin voor het merendeel vrouwen werken? Daar gaan we weer! Tijd voor een derde golf?

Ik stuur mijn reactie wel via de mail, al vind ik de optie van Elke een betere. Nu wordt het dus: inzamelen via de mail en en via reacties, gevolgd door een mannelijke paneldiscussie. Benieuwd wat daar uit komt...
En je begrijpt natuurlijk ook wel dat het jullie schuld is als het daarna niet helemaal goed komt ;-P

 
OpenID karinwinters reageerde op 10 februari 2008 17:21

Reageerde net al bij Jef, wat kan Kennisnet net betekenen in deze? Zij worden toch door het ministerie gefinancieerd? de ambassadeurs? en ben het met Moniek eens, al die mannen bij elkaar...tss :-)

 
Blogger rboers reageerde op 13 februari 2008 22:15

Hallo,

Een beetje laat misschien, maar hierbij een wat serieuzere reactie. Ik ben werkzaam in het basisonderwijs als leerkracht, ict-coordinator en remedial teacher. Antwoord op de drie gestelde vragen zijn wat mij betreft:
> Wat zijn veelbelovende ontwikkelingen op het terrein van digitale leermiddelen/ ict en voor welke onderwijsdoelen kunnen deze dienstig zijn?
- De relatie leerkracht-leerling blijft de spil in het onderwijs. De intrede van de digiborden en allerhande software die daarmee samenhangt kan veel goeds opleveren in die relatie. Het krijtbord heeft zijn nut bewezen tijdens het lesgeven als ondersteuning van die onderwijsrelatie. Het digibord is een krijtbord, maar dan veel interactiever.
> Wat zijn kansen en bedreigingen voor het bereiken van gewenste onderwijsdoelen?
- Eerst de bedreigingen. (bij verandermanagement moet je eerst zorgen voor het uit de weg ruimen van obstakels en daarna zorgen voor successen op de korte termijn.) Een van de obstakels is de kennis en kunde met betrekking tot ict van de gemiddelde leerkracht. Mail lezen, de computer opstarten en afsluiten en een brief in Word maken kunnen de meeste leerkrachten nu wel. Maar goed gebruik van een digibord vergt veel meer. En daar is dus scholing voor nodig. En niet alleen maar knoppenbediening van een digibord. Leerkrachten zouden zich veel bewuster moeten worden van het feit dat internet en computers veel meer gaan betekenen voor de leerlingen van nu dan voor de leerlingen van vroeger.
Als ik het goed begrijp zijn het rijtje genoemde namen voor het panel allemaal heren die een soort voortrekkersrol hebben. Een goed advies is, denk ik, om niet te ver voor de troepen uit te gaan lopen. Veel leerkrachten zijn nog lang zo ver niet als jullie.
Nog een obstakel is het in stand houden van goede apparatuur. Een krijtbord gaat twintig jaar mee. Ik moet het eerste digibord nog zien dat dat gaat halen. De lamp van de beamer, de pen, het bord zelf.. Hoe gaat de wet van de remmende voorsprong zich gedragen? Krijgen we al snel grote multitouchscreens i.p.v. borden met beamers? En hoe wordt dit alles gefinancierd?
Dan de kansen. Of je nou rekenen, taal of wereldorientatie aan het behandelen bent, een digibord geeft je veel meer mogelijkheden. Een bordvoorbereiding doe je niet voor een dag(deel) en niet meer alleen voor jezelf. Je maakt deel uit van een netwerk van vakidioten die maar al te graag hun kennis delen. Als er slim gekozen wordt met het taggen van gemaakt materiaal, en de bestandsformaten (en eventuele conversies) waarin het materiaal wordt opgeslagen, dan worden de mogelijkheden nog veel groter. Het arsenaal van een leerkracht wordt vele malen groter dan een krijtje, een bord en zijn fantasie. Hij krijgt het krijtje, het bord en de fantasie van heel veel collega's erbij. Daar moet goed materiaal tussen zitten, maar dat moet voor die ene leerkracht wel toegankelijk zijn.
> Welke vraagstukken van invoering en beheer van ict spelen een rol?
- Bij invoering moet nu eens niet gedacht worden aan de technische kant van het verhaal. Dat komt vaak wel goed omdat daar specialisten (bedrijven) voor ingehuurd worden. De meeste scholen hebben hun beheer al uitbesteed of ondergebracht in een servicecontract.
De vraagstukken die gelden zijn veel meer: hoe maak ik het de leerkracht zo makkelijk mogelijk om de onderwijsdoelen te bewerkstelligen met behulp van bijvoorbeeld het digibord. Ik denk dat er gestuurd moet worden om te komen tot standaarden van bestandsformaten, zodat materiaal uitwisselbaar is tussen verschillende software voor digiborden. En zodat materiaal dat nu gemaakt wordt, over vijf of tien jaar nog steeds gebruikt kan worden.
Een vraagstuk moet ook zijn hoe je die leerkrachten meekrijgt in deze digitale polonaise.


Los van dit hele verhaal over digiborden zou het handig zijn als educatieve softwarepakketten van verschillende uitgeverijen gebruik zouden maken van dezelfde database. Maatwerk Rekenen, Veilig leren lezen, Flits, Ambrasoft, Basisbits e.d. hebben allemaal hun eigen leerlingenlijstje dat zo nu en dan bijgewerkt moet worden. Dat moet veel simpeler kunnen.

 

Een reactie plaatsen

<< Startpagina