26 november 2007
Dit wordt een saaie presentatie
Lees voor met webReader
Zo begon ik afgelopen vrijdag m'n verhaal voor een grote groep studenten op het Regio College in Zaandam. "Dan kan het alleen maar meevallen" dacht ik bij mezelf. Saai omdat ik geen internetverbinding had en alles dus lokaal moest doen. Achteraf was ik daar alleen maar blij om, want ik kwam nu al tijd tekort voor mijn gevoel. Er valt ook zoveel te vertellen!
Ik had een videocamera meegenomen en heb mezelf gefilmd. Als ik dat terugzie vind ik het een compliment voor de groep waard dat ze het zo lang volgehouden hebben om naar me te luisteren. Een uur is best lang!
Aansluitend heb ik ze ook nog gevraagd iets op een vel papier te schrijven en heb dat snel gefilmd. Het resultaat daarvan staat hieronder:


M'n presentatie op video staat hier, maar ik vraag me af wie daar een uur lang naar wil kijken. De powerpointpresentatie staat natuurlijk bij Slideshare.

In m'n presentaties zeg ik altijd dat "het" allemaal zo makkelijk is. Na dit weekend denk ik daar zelf toch wat genuanceerder over. Ik kwam dus thuis met ruim een uur beeldmateriaal, maar ook geluid opgenomen met m'n iPod, en met alle A4'tjes, waar ik wel "even" foto's van zou maken. Wat kost het verwerken van al dat materiaal toch ontzettend veel tijd!
De video heb ik ongemonteerd bij de videoportal van Kennisnet geplaatst, maar omdat ik hem via Zentation wilde koppelen met de Powerpoint presentatie heb ik de opname daarna ook bij Google video neergezet (Daar mag je dus gewoon meer dan 280 MB uploaden). Omdat de camera vlakbij het groepje studenten op de voorste rij stond hoorde je hen (af en toe) beter dan mij. Dus heb ik het geluid van m'n iPod achter de video opname geplaatst. Omdat ik toch bezig was wilde ik het geluid ook gebruiken bij de Slideshare presentatie. Om ruimte te besparen had ik het geluid eerst met een lagere bitrate opgeslagen, maar dat gaf een "Donald Duck stemgeluid" effect, dus kon ik dat weer overdoen. Ook was het even zoeken waar ik het MP3 bestand het beste neer kon zetten. Uiteindelijk heb ik dat bij Divshare gedaan. Het synchroniseren van het geluid met de slides bij Slideshare kost je net zoveel tijd als de opname zelf en datzelfde geldt voor het synchroniseren bij Zentation (hetgeen uiteindelijk nog niet gelukt is ook). Tenslotte wilde ik nog iets met de A4'tjes doen en heb daarvoor Photostory gebruikt. Al met al kun je je voorstellen dat ik aan weinig andere dingen ben toegekomen. Toch is het goed al dit soort stappen af en toe door te nemen met een eigen presentatie. Pas dan valt je op dat je bij de ene slide eigenlijk veel te veel vertelt en bij de andere misschien juist te weinig. Ik heb dus behalve een presentatie aan 60 jongeren mezelf een aardige video-interactie en analyse training gegeven:-)

Geplaatst door Willem Karssenberg om 21:58 | Permalink |

Blogger Pierre reageerde op 26 november 2007 22:56

Volgens mij was dit zo'n beroemd voorbeeld van een doodvermoeiend presentatie die heel veel nieuwe energie oplevert.

Voor een one-take uit de losse pols actie is de YouTube video heel goed gelukt. Ik zou ook een "compacte" versie maken zonder je opmerking over die oude man en de studenten die naar een filmpje kijken. Maakt het nóg sterker.

 
Anonymous Anoniem reageerde op 29 november 2007 01:21

Beste meneer,

Ik heb het verhaal gehoord en vond 't leuk. Maar u heeft 100 blogs die u allemaal liet zien. Waarvoor heeft u er zoveel nodig?

De groeten,

 
Blogger MennoLA reageerde op 29 november 2007 15:43

Het kind van vandaag raakt in de war wanneer hij de negentiende-eeuwse omgeving binnentreedt die nog steeds het karakter vormt van het traditionele onderwijs, waar informatie schaars is, maar geordend en gestructureerd is aan de hand van gefragmenteerde, systematisch gerangschikte vakken en roosters.

Marshall McLuhan, 1967

 
Blogger Jeroen van Beijnen reageerde op 30 november 2007 11:52

Hoi Willem,

Ik vond het ondanks dat hij vrij lang was zeker wel een interessante presentatie. Ik denk dat dit een mooie samenvatting is van de verschillende dingen die je ook al op je weblog schrijft.

Leuk dat je China als voorbeeld aanhaald. Misschien dat je het voorbeeld van China ook zou kunnen koppelen aan de 1040 uren norm op VO-scholen. Een oud klasgenoot van mij zit nu voor zijn werk in China en heeft hier een interessant stuk over geschreven (http://www.arjangeurts.nl/inchina/?p=87).

Al met al een leuk stukje digital parenting ;)

 
Anonymous Troetelbeertje reageerde op 4 december 2007 13:36

Een eentonige presentatie voor de wat slimmere leerling zoals ikzelf. Toch leuk geprobeerd.

 
Anonymous Anoniem reageerde op 4 december 2007 13:41

Hoe waren de meningen van de jongens helemaal achterin? Op hen A4tjes werd niet ingezoomd. Ze zien er niet allemaal even slim uit, ongure types. volgende keer maar toch iets van een hoger en serieuzer niveau opzoeken zoals HBO?

 
Anonymous Anoniem reageerde op 8 december 2007 15:06

Beste Willem

Ik heb de hele presentatie van een uur bekeken. Had helaas de presentatie zelf gemist vanwege ziekte die dag. Erg boeiend en leerzaam voor zowel docenten als leerlingen op het Regio College. Ik heb zelf in 2002 mijn online Masters gedaan in de VS en wij hadden les in een chat omgeving, gebruikten tegelijkertijd MNS ofwel Yahoo messenger voor onderling commentaar tijdens de les en al onze discussies en opdrachten waren online te vinden. Dus ik weet uit ervaring hoe leuk en interactief leren kan zijn met alle digitale middelen die ons en studenten ter beschikking staan. Wij gaan met jouw tips aan de slag binnen de opleiding en zien je graag over een jaar of zo terug om te zien waar we op dat moment staan. Kan ik je meteen laten zien hoe je via de vaste computer links in beeld online had gekund:) of we plannen het op de afdeling die wireless networked is. Met dank!

Sandra de Bresser, afdelingsmanager ICT

 

Een reactie plaatsen

<< Startpagina