15 augustus 2007
2 X vermenigvuldigen
Lees voor met webReader
Nu het grafisch tablet weer een vast plekje naast m'n toetsenbord heeft gekregen is de verleiding om nog eens een sketchcast te maken toch wel heel groot.
Maar ja, waarover...?
Toen herinnerde ik me opeens een filmpje over rekenen, uitgebracht door Where's the Math, dat ik destijds aan m'n zoon(18) liet zien. Tot mijn stomme verbazing bleek toen dat hij "mijn" manier van vermenigvuldigen helemaal niet kende en de "nieuwe" manier die ik op mijn beurt heel gezocht en omslachtig vind als normaal beschouwde. "Zo doe ik het altijd papa".
Nu heb ik niet op de PaBo gezeten en dus niet zoveel verstand van rekenen, maar navraag bij een toevallig in de buurt zijnde basisschooldirecteur (mijn vrouw) leerde me dat deze methode al begin jaren tachtig zijn intrede heeft gedaan en veel beter is omdat het meer inzicht geeft in wat er gebeurt. De "oude" methode berust op niets meer dan een trucje. Het zal wel zo zijn, maar ik heb wel degelijk het gevoel dat ik een som uitreken en niet alleen een trucje toepas, maar goed.

Ik heb in een sketchcast de oude en de nieuwe manier naast elkaar gezet en ben benieuwd welke mijn lezers prefereren?


Vermenigvuldigen


Wat betreft de techniek: Ik heb natuurlijk weer gebruik gemaakt van DrawSWF in combinatie met Camstudio. Omdat de conversie via SWF Producer niet vlekkeloos ging heb ik het filmpje bewerkt met Moviemaker en bij DailyMotion neergezet, omdat je daar kunt kiezen voor een grotere weergave in je weblog dan bij YouTube.
Al met al ben je met zoiets simpels toch gauw een paar uur bezig!
Dus, pas wanneer ik meer dan 10 reacties krijg en het verzoek om op dezelfde manier ook de oude en nieuwe manier van delen te laten zien geef ik daar gehoor aan...

Geplaatst door Willem Karssenberg om 16:29 | Permalink |

Anonymous Fred Zelders reageerde op 15 augustus 2007 18:19

Ik ben het helemaal met je eens Willem.

P.S. Zou dat komen omdat we beiden zowat even oud zijn?

 
Blogger Florina reageerde op 15 augustus 2007 18:50

He Willem,
Ik wist niet eens van het bestaan van die 'nieuwe' methode!? Ik vermenigvuldig dus ook volgens de 'oude' methode. Maar ik wist niet beter. En ik ben net 40. Dus echt oud. Ik moet er aan geloven dus. ;-)
Wat mij betreft is in dit geval nieuw niet beter dan oud...
Florina

 
Blogger rino zandee reageerde op 15 augustus 2007 19:22

quote:
"Al met al ben je met zoiets simpels toch gauw een paar uur bezig!"

Daar schrik ik toch wel serieus van, Willem. Een paar uur voor een filmpje van nog geen 3 minuten. Hoe wil je docenten overtuigen dat dit toch best wel een handig medium kan zijn om zo iets lastigs als 2 manieren van vermenigvuldigen uit te leggen?
Waar gaat al die tijd in zitten?

Moet het accent dan niet liggen op het zoeken naar een stuk gereedschap waarmee deze exercitie hooguit 10 minuten meer kost dan de uitleg op een gewoon schoolbord?

 
Blogger Martijn Bos reageerde op 15 augustus 2007 21:03

Hoi Willem,

Bedankt voor de mooie uitleg.

Het ziet er op het eerste gezicht inderdaad minder logisch uit, toch lijkt het me met het oog op kunnen schatten een logische stap.

Ik ben dan ook zeer benieuwd naar het nieuwe delen.

Mochten er nog reacties te weinig zijn, dan vul ik die wel aan ;-)

Gr. Martijn Bos

 
Blogger Margreet-ICT en Onderwijs reageerde op 15 augustus 2007 22:13

@Willem,

de oude en de nieuwe manier van delen vind ik niet zo interessant. Maar kan jij laten zien hoe we vroeger leerden worteltrekken? Dat kan volgens mij bijna niemand meer!

p.s. Volgens mij is dit met een smartboard veel makkelijker vast te leggen. Ik heb zelf helaas geen smartboard. Misschien is er iemand anders die dat kan uitproberen?

 
Blogger Gerard van Enk reageerde op 15 augustus 2007 22:32

Ik ben 32 en ken ook alleen de 'oude' methode, dus blijkbaar liepen ze bij ons op school achter? ;-)

 
Anonymous duimdog reageerde op 15 augustus 2007 23:35

De oude methode is zonder meer efficienter, maar als ik het uit m'n hoofd moet doen doe ik het onbewust volgens de nieuwe. Dan wordt het 20x31 = 620 + 6x130 =180 + 6x1 = 806

 
Anonymous jacomien reageerde op 16 augustus 2007 08:54

Helemaal eens met duimdog, ik doe hetzelfde: oud op papier en nieuw uit het hoofd. Overigens heb ik kennelijk op een conservatieve school gezeten, want ik heb ook de oude methode geleerd. En ik ben 27...

 
Blogger Martijn Bos reageerde op 16 augustus 2007 10:56

Hoi,

Nou moet ik toch nog gaan rekenen!

Meer dan 10 reacties = 11 en meer.

Nu zijn het er 9 (incl. deze), dan moeten er dus nog ........... 2

Dat gaat wel lukken schat ik ;-)

Gr. Martijn

 
Anonymous Anoniem reageerde op 17 augustus 2007 16:28

Welkom in 2007. Voor de nieuwe methode gebruik ik zelf een rekenmachine ;-)

 
Blogger Wim Karreman reageerde op 18 augustus 2007 15:35

Ik kon het helaas niet bekijken omdat ik eerst een nieuwere versie van Adobe flashplayer moet downloaden...
Ik ben het bij voorbaat echter al wel eens met Rino Zandee met zijn opmerking over de benodigde tijdsinvestering. Overigens werk ik als oudje (voor zover nog van toepassing) met de "oude methode".
Vr. groet
Wim Karreman

 
Anonymous Willem Schaaij reageerde op 18 augustus 2007 17:41

Dag Willem,

Mooi gemaakt.
Oud is sneller inderdaad.. moets ooit een IQ-test doen, die ik nooit binnen de tijd had kunnen maken via de nieuwe methode.
Toch... geeft de nieuwe meer inzicht in wat er feitelijk gebeurt. En. bij het uit het hoofd rekenen, kom je daar inderdaad ook veel verder mee.
Kortom.. ik kies voor nieuw in de schoolbankjes.. maar .. voor groep zouden we wellicht.. :-)
Lekker halfslachtig hé :-)

 

Een reactie plaatsen

<< Startpagina