30 september 2006
Hyves vervangt ELO
Lees voor met webReader

Enige tijd geleden schreef ik over Hyves als ELO. Vandaag doet Indira op haar weblog verslag van haar ervaringen tot nu toe.
"Gebleken is dat Hyves zich enorm goed leent voor het online brainstormen en conceptualiseren. Verschillende teams startten uit zichzelf teamhyves (sub-groepjes) om nog efficienter met elkaar te communiceren. Daarnaast geeft het ze de mogelijkheid om feedback te ontvangen van buitenaf. Voor het brainstormen en conceptualiseren - op afstand - blijkt de berichten-module uitermate geschikt. Daarnaast blijkt het switchen van prive-gebruik naar onderwijsdoeleinden erg laagdrempelig, omdat studenten meerdere malen per dag hun profiel checken."

Wilfred Rubens gebruikt de term: PLE (persoonlijke Leer Omgeving).
Is dat nu niet precies wat Indira schetst?

"Voor mij en mijn studenten is een platform als Hyves voldoende geschikt om een ELO te vervangen. Het voordeel van het gebruik van een prive-toepassing als Hyves is dat een student niet hoeft over te schakelen van het ene platform naar het andere. Ook wordt de student meerdere malen blootgesteld aan het studiemateriaal tijdens het uitoefenen van andere activiteiten (het checken van zijn/haar profiel in prive tijd). Voor mij als docent maakt Hyves het mogelijk om nader kennis te maken met mijn studenten, door af en toe profielen te scannen. Ook geeft het mij de indruk wat de studenten beweegt en waar hun interesses liggen. Deze informatie kan van belang zijn bij het coachen van mijn studenten gedurende het hele studietraject."

Lees vooral het hele verhaal bij Indira zelf!

Zelf mocht ik meegenieten in de "practicum nieuwe media" hyve, en ben echt onder de indruk geraakt van de manier waarop gewerkt wordt! De toonzetting is heel authentiek. Het is inderdaad heerlijk simpel om van hyves te wisselen en daardoor schakel je snel tussen privé dingen en studie.
Deze week nog was ik bij de introductie op mijn werk van (alweer) een nieuwe ELO genaamd "Codename Future". Leerlingen krijgen daar de mogelijkheid om buddy's uit te kiezen en een persoonlijk profiel in te vullen. Waarom zouden ze dat in vredesnaam doen als ze dat allemaal al in Hyves hebben staan? Indira draait het dus om en zoekt haar studenten op de plek waar zij zich het liefst bevinden. Kan hiermee de ELO overboord? Ik weet het (nog) niet. Je hebt toch ook en plek nodig voor je content bijvoorbeeld. Maar dat een gemiddelde student op een doordeweekse zaterdagochtend sneller even bij Hyves kijkt om te zien of er wat nieuws is dan in N@tschool of in Blackboard lijkt me heel voor de hand liggend...


Geplaatst door Willem Karssenberg om 12:19 | Permalink |

Anonymous Anoniem reageerde op 10 oktober 2006 10:05

Ik denk dat veel uitmaakt over welk type student je het hebt. Niet voor niets beoefent Indira het vak 'nieuwe media' met dito studenten. Men staat er veel meer voor open. In navolging van Indira heb ik vorig jaar geprobeerd weblogs als reflectiemiddel in te zetten onder m'n havo/vwo-leerlingen, maar a) velen hadden nauwelijks kaas gegeten van dit fenomeen en b) de interesse was er maar matig. Van diegenen die gestart zijn heeft de helft het maar volgehouden.
Zelf zegt Indira daarover (tijdens een lezing op ons instituut): "Webloggen is iets ‘passioneels’ en (nog) niet ‘aan te leren’" en
"Niet iedereen kan even goed schrijven: alleen de ‘beste’ bloggers worden beloond met reacties."
Ergo: mede door persoonlijke ervaringen vind ik het gevaarlijk hier bepaalde "trends" en "conclusies" aan te verbinden. Natuurlijk heb je altijd voorlopers - maar durf in je conclusies ook buiten je eigen leeromgeving te kijken en in te schatten wat voor navolging de geschetste ontwikkelingen krijgen.
Voorlopig houd ik het bij de voorgebakken structuur van een ELO waarin ook (besloten) toetsen gemaakt kunnen worden. Iets wat ik Hyves nog niet zie doen. ELO of Weblog of anderszins hangt ook helemaal af van wat je er in je onderwijs mee wilt doen.

 
Anonymous Patrick Koning reageerde op 16 maart 2009 13:34

Ik zie zelf steeds meer toegevoegde waarde in een collaborative-omgeving die onderlinge samenwerking optimaal ondersteund. Je kunt lesmateriaal delen, hyperlinks delen, voortgang bewaken bijvoorbeeld in de vorm van een excel spreadsheet en deze delen, et. cetera.

Dit levert echte flexibiliteit in tegenstelling tot de huidige ELO's die star zijn, omdat vooraf alles miniscul ingeregeld moet worden.

Kan me goed voorstellen dat Hyves dit (deels) levert.

Interessant inzicht in ieder geval.

 

Een reactie plaatsen

<< Startpagina