09 september 2006
Hyves als ELO
Lees voor met webReader

"Beroepshalve" volg ik een aantal weblogs die gebruikt worden binnen het onderwijs, gewoon om de ontwikkelingen te volgen. Was het een hype of krijgen ze echt een plaats in het onderwijs? Zo heb ik me ook geabonneerd op de RSS feed van het practicum nieuwe media, die na de zomer weer tot leven kwam. Wat me opviel is dat in het laatste bericht de studenten door hun docent werden opgeroepen om zich aan te melden bij Hyves, zodat ze daar o.a. de agendaplanning zouden kunnen volgen. Uit nieuwsgierigheid heb ik me ook aangemeld. Het betreft hier een besloten groep, maar nadat ik Indira had uitgelegd wat m'n bedoelingen waren werd ik toch toegelaten. Ik kreeg van haar de volgende toelichting: "Ik wil Hyves proberen omdat ik er vanuit ga dat 50% van mijn studenten al een account heeft en het me leuk lijkt om hun privé-leven en het onderwijs wat naar elkaar toe te brengen. Beetje web2.0 filosofie."
Een geweldig idee en Indira inschattend gaat dit vast lopen! Hebben we straks Blackboard, N@tschool of noem maar wat nog nodig of kunnen we het gewoon doen met wat ons door Web2.0 tools wordt aangereikt?


Geplaatst door Willem Karssenberg om 15:12 | Permalink |

Blogger Edwin Mijnsbergen reageerde op 10 september 2006 11:32

Interessante ontwikkeling inderdaad!

Als ik voldoende tijd zou hebben zou ik me graag eens storen op die communities, voor de bibliotheek. Ik kom er maar niet aan toe.....

Maar volgens mij kun je daar veel bereiken. Is weliswaar een andere benadering dan die van een besloten ELO aldaar maar het gaat natuurlijk ook om het benutten van de mogelijkheden van de software.

Ik hoop hier in de toekomst nog meer over te kunnen lezen...en hoop dus ook dat jij dit goed in de gaten zult houden :-)

Edwin

 
Anonymous Wilfred Rubens reageerde op 10 september 2006 18:04

Hoi Willem,

Een tijd geleden heb ik aandacht besteed aan Hyves in leersituaties:
http://wilfredrubens.typepad.com/wilfred_rubens_weblog/2006/04/hyves_in_leersi.html
Mijn hoofdconclusie toen: Hyves in het onderwijs? Niet als toepassingsmogelijkheid, wel als inspiratiebron!

 
Blogger Willem Karssenberg reageerde op 10 september 2006 18:22

@Edwin: Ik zal m'n best doen!
@Wilfred: Hartelijk dank voor deze uitgebreide aanvulling!

 
Anonymous Jeroen v B reageerde op 11 september 2006 14:07

Hebben we straks Blackboard, N@tschool of noem maar wat nog nodig of kunnen we het gewoon doen met wat ons door Web2.0 tools wordt aangereikt?Ik denk dat we ons de vraag kunnen stellen of we Blackboard en N@tschool nu wel nodig hebben. Ik denk dat 90% van het hoger- en universitair onderwijs net zo makkelijk zonder gegeven kan worden. Slechts een enkele docent gebruikt de wat geavanceerde functies, maar het meer en deel zet nog steeds word- pdf- en powerpointbestanden online.

Persoonlijk denk ik dat je door gebruik te maken van verschillende web 2.0 toepassingen een fantastische leeromgeving in elkaar kunt zetten die veel meer mogelijkheden heeft dat reeds bestaande systemen zoals Blackboard of N@tschool.

Helaas vergt het combineren en inrichten van verschillende toepassingen kennis van de docent en een hoop tijd. Dit terwijl een blackboard en N@tschool al vaak door opleidingen wordt aangeboden.

Opleidingen zijn vaak gebonden aan de keuzes die de hogescholen en universiteiten op dit gebied maken. En deze zullen niet zo snel voor andere systemen kiezen omdat ze deze graag geïntegreerd willen hebben met hun studentenadministratiesysteem en andere systemen welke met verschillende web 2.0 toepassingen niet mogelijk zal zijn.

Ik ben het met Wilfred eens dat de huidige web 2.0 toepassingen een heel erg goede inspiratiebron kunnen zijn voor de ontwikkelaars van de huidige ELO’s. Zowel op het gebied van functionaliteiten als op het gebied van gebruiksvriendelijkheid. De vraag is dan alleen weer of de ontwikkelaars dit ook daadwerkelijk zullen doen…

 
Blogger Indira Reynaert reageerde op 30 september 2006 10:22

MIjn eerste bevindingen.... http://indirareynaert.web-log.nl/indirareynaert/2006/09/over_hyves_in_h.html

 

Een reactie plaatsen

<< Startpagina